More stories

Websuper Pieter Pot haalt 100.000 euro op

Pieter Pot heeft via crowdfunding 100.000 euro opgehaald. Begin dit jaar heeft de verpakkingsvrije websuper ook al 1,3 miljoen euro binnengesleept voor een doorstart.

E-commerce

Black Friday bij Monta: 49% meer bestellingen

Fulfilmentspecialist Monta verwerkte voor de tweeduizend webwinkels die klant zijn bijna de helft meer orders dan een jaar geleden.

E-commerce

Salesforce: 74,4 miljard dollar online omzet wereldwijd tijdens Black Friday

Wereldwijd hebben consumenten op Black Friday 74,4 miljard dollar uitgegeven, een stijging van 5 procent ten opzichte van een jaar geleden. Dat meldt Salesforce.

E-commerce

Wereldwijde acties bij Amazon

Duizenden Amazon-werknemers over de hele wereld gingen vrijdag in staking en eisten meer loon en betere arbeidsomstandigheden tijdens een van de drukste weekenden van het jaar.

E-commerce

Voor het eerst sinds 2016 afname aantal transacties iDEAL op Black Friday

iDEAL heeft voor het eerst sinds 2016 op Black Friday een afname genoteerd van het aantal transacties. Op vrijdag 29 november werden 5,82 miljoen transacties verwerkt. Een afname van 18,4 procent ten opzichte van de 7,13 miljoen van Black Friday 2023. Black Friday Week in totaal laat daarentegen in 2024 tot dusverre een enorme groei zien van 18,2 procent.

E-commerce

Infographic: 31% van Nederlandse online shoppers was ooit slachtoffer van e-commercefraude

Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude. Dit vormt een groeiende bedreiging nu online winkelen steeds populairder wordt. Dit blijkt uit recent onderzoek van Visa, in samenwerking met Ipsos, waarbij meer dan 10.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd over online fraude in Nederland.

E-commerce

ViaTim opent eerste pakketwinkel

Vrijdag opende ViaTim de deuren van de eerste pakketwinkel, aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam. Dagelijks kunnen consumenten hier 800 consumenten pakketten inleveren of afhalen. Dit soort aantallen vraagt om een nieuwe oplossing. Geen traditioneel servicepunt of 250 meter aan pakketkluis, maar een toegewijde pakketwinkel voor alle vervoerders. Een nieuwe oplossing in de strijd om de steeds toenemende aantallen pakketten in Nederland in goede banen te leiden.

Met 900 buurtpunten die dagelijks 20.000 pakketten verwerken is ViaTim de grootste pakket-servicepunten-leverancier voor de Nederlandse en Belgische pakketbezorgers.

Het afgelopen jaar ziet ViaTim het steeds drukker worden bij hun buurtpunten. Er zijn nu al 50 punten die meer dan 100 pakketten, soms wel 200 pakketten, per dag overhandigen. Sinds supermarkten zijn gestopt met de verkoop van tabak, hebben veel van hun servicepunten ook hun rol als pakketpunt opgegeven. Maar ook winkelketens zoals Blokker en BCC, die servicepunten runden, sluiten de deuren. Traditionele winkel-pakketpunten haken steeds vaker af: het wordt te druk, of de enorme stroom pakketten belemmert hun andere werkzaamheden

Sinds Corona is het aantal pakketten naar servicepunten vervijfvoudigd. Platforms als Vinted en Marktplaats hebben een nieuwe groep verzenders gecreëerd, terwijl bedrijven als Wehkamp bezorging naar servicepunten goedkoper maken, wat zorgt voor drie keer meer pakketten. In Nederland gaat 15 procent van de pakketten naar een servicepunt, maar in buurlanden is dat al 40 procent. Scandinavië loopt voorop: daar is dit aandeel zelfs 80 procent. De groei in Nederland volgt.

E-commerce

Nieuwe afleveroptie Amazon: ‘Bezorgen zonder haast’

Klanten van Amazon in Duitsland krijgen er een nieuwe bezorgoptie bij voor hun pakketjes: langzaam maar ook goedkoper.

E-commerce

Temu en Shein troeven retailers af met reclamebudgetten

Er is Temu en Shein zo veel aan gelegen marktaandeel te pakken, dat ze zelfs Amerika’s grootste retailers eruit bieden op Google.

Online advertising

Ruim 8 op de 10 mensen deden online aankopen in eerste helft 2024

In de eerste helft van 2024 zei 81 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder iets online gekocht te hebben. Dat is het hoogste percentage in de afgelopen tien jaar. Het online kopen van vervoerbewijzen en het boeken van vakantieaccommodaties is sterk toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen van het CBS.

E-commerce

Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing?

De EU heeft wet- en regelgeving aangenomen om Europa veiliger te maken. Maar wat houden deze wetten precies in, wie vallen eronder, en hoe werken ze samen?

Legal

Digitale drempels ontnemen webwinkels miljarden omzet

Miljoenen Nederlandse consumenten ondervinden hinder bij het webwinkelen. Dat is de groep met een lichamelijk beperking. Winkels helpen hen niet en laten daardoor miljarden omzet liggen.

E-commerce

Maandag was drukste dag ooit PostNL

Black Friday is pas morgen, maar PostNL heeft nu al de drukste dag ooit gezien. Afgelopen maandag verwerkte PostNL maar liefst meer dan 2,8 miljoen pakketten, een recordaantal.

Logistics

Pakketdrukte laat nog op zich wachten, maar ‘stilte voor de storm’

De feestdagenperiode is officieel van start gegaan met de komst van Sinterklaas, maar dit heeft nog geen merkbare impact gehad op de pakketdrukte in Nederland. In week 47 liep namelijk slechts 4 procent van de pakketbezorgingen vertraging op. Dat blijkt uit data-analyse van Wuunder. Met Black Friday en de kerstdagen in het vooruitzicht is dit hoogstwaarschijnlijk stilte voor de storm.

E-commerce

Salarisonderzoek e-commerce: B2C betaalt beter, maar niet voor specialisten

Wat verdienen e-commerceprofessionals in welke functie? Hoe tevreden zijn zij? En zijn er verschillen tussen B2B en B2C? Deze vragen en meer waren reden voor Emerce en Decent Recruitment om een salarisonderzoek uit te voeren, waarbij ook is gekeken naar andere factoren die bijdragen aan werkplezier en -tevredenheid.

E-commerce