Fashion

Moet het fashion businessmodel volledig op zijn kop? Zonder efficiëntie en intrinsieke motivatie komt duurzaamheid niet van de grond.

11:55 30 minutes presentation Grote zaal
Marjolein Mesman CUBE retailMiriam Geelhoed ModintTirza Brems Bureau Brems

In een tijdperk waar mode en duurzaamheid steeds meer verweven raken, is het belangrijk dat de mode-industrie gereedschappen en richtlijnen heeft om vooruitgang te boeken. Tijdens deze sessie gaan we in gesprek over oplossingen.

Na een intensief tweejarig onderzoek heeft Next Fashion Retail een innovatieve trainingskit en communicatietools op de markt gebracht voor het verkooppersoneel. Deze zijn ontworpen om de verkoop van duurzamere kleding te bevorderen. Maar hun onderzoek benadrukt ook dat echte duurzaamheid verder gaat dan marketing; het vraagt om een diepgaande betrokkenheid van medewerkers op alle organisatieniveaus en een heldere, alomvattende visie op de interactie tussen mensen, de planeet en winst.

Daarnaast kent de mode- en textielindustrie complexe uitdagingen, met name in de toeleveringsketens. Deze ketens, vaak doordrenkt van risico’s op het gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu, vragen om transparantie en verantwoordelijkheid. Hierop anticiperend hebben Modint en ImpactBuying de handen ineengeslagen. Ze introduceerden een baanbrekend digitaal platform dat niet alleen risico’s in de toeleveringsketen identificeert, maar bedrijven ook helpt hun impact te meten. Dit zorgt ervoor dat ze voldoen aan zowel nationale als internationale wetgevingsnormen.

In deze transitieperiode neemt de sector grote stappen. We evolueren van een niche-aanpak naar het verankeren van duurzaamheid als de nieuwe norm in de mode-industrie.

Marjolein Mesman

Marjolein Mesman

CUBE retail

Marjolein Mesman is retail specialist en trainer met ruim 25 jaar ervaring in retail operaties en trainingen. Ze is toegewijd aan de duurzame mode-transitie. Die gaat niet alleen om het product, maar om het bedrijfsmodel. Ze richt zich op (het opleiden van) mensen in organisaties omdat verandering vraagt om aanpassing van mensen.

Miriam Geelhoed

Miriam Geelhoed

Modint

Na de studie aan het Amsterdam Fashion Institute heeft Miriam zowel commerciële als technische functies bekleed in de kleding- en textielindustrie.

Na een uitstap van zes jaar in de IT sector als consultant voor e-commerce en data systemen, is zij voor Modint aan de slag gegaan.

Voor Modint werkt Miriam met veel passie voor de leden aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, productveiligheid, kwaliteit en innovatie.

Tirza Brems

Tirza Brems

Bureau Brems

Tirza Brems werkt in de mode- en textielindustrie als een buying strategy manager en innovatie expert voor grote Nederlandse merken en retailers. Vanuit Amsterdam ontwikkelt ze duurzame oplossingen, concepten en producten. Met een focus op de creatie van nieuwe value chains en business modellen, met name in de combinatie van state of the art en geautomatiseerde productie methodes in Europa. 

Tirza is een expert consultant op het gebied van duurzaamheid, circulariteit, high tech productie methodes, on-demand fashion, value chain modellen en business intelligence. Daarnaast is zij founder van het zero-waste merk NITTO.Amsterdam en co-founder en  COO van New Industrial Order.