Moet het fashion businessmodel volledig op zijn kop? Zonder efficiëntie en intrinsieke motivatie komt duurzaamheid niet van de grond.
In een tijdperk waar mode en duurzaamheid steeds meer verweven raken, is het belangrijk dat de mode-industrie gereedschappen en richtlijnen heeft om vooruitgang te boeken. Tijdens deze sessie gaan we in gesprek over oplossingen.
Na een intensief tweejarig onderzoek heeft Next Fashion Retail een innovatieve trainingskit en communicatietools op de markt gebracht voor het verkooppersoneel. Deze zijn ontworpen om de verkoop van duurzamere kleding te bevorderen. Maar hun onderzoek benadrukt ook dat echte duurzaamheid verder gaat dan marketing; het vraagt om een diepgaande betrokkenheid van medewerkers op alle organisatieniveaus en een heldere, alomvattende visie op de interactie tussen mensen, de planeet en winst.
Daarnaast kent de mode- en textielindustrie complexe uitdagingen, met name in de toeleveringsketens. Deze ketens, vaak doordrenkt van risico’s op het gebied van mensenrechten, dierenwelzijn en milieu, vragen om transparantie en verantwoordelijkheid. Hierop anticiperend hebben Modint en ImpactBuying de handen ineengeslagen. Ze introduceerden een baanbrekend digitaal platform dat niet alleen risico’s in de toeleveringsketen identificeert, maar bedrijven ook helpt hun impact te meten. Dit zorgt ervoor dat ze voldoen aan zowel nationale als internationale wetgevingsnormen.
In deze transitieperiode neemt de sector grote stappen. We evolueren van een niche-aanpak naar het verankeren van duurzaamheid als de nieuwe norm in de mode-industrie.