Niet de consument, maar AI bepaalt wáár iets gekocht wordt. Wat betekent dat voor retail branding?
E-mails beantwoorden, presentaties voorbereiden, facturen versturen: de AI Pin van Humane doet het allemaal voor je. Dus waarom zelf nog online shoppen?
Boekingen, tickets, aankopen, eten bestellen, Bolt, TCA of Uber, of die Adidassen online aanschaffen? De door Teenage Engineering ontworpen Rabbit AI, LAM powered r1 gadget, regelt het allemaal automatisch, supersnel, zonder abonnementskosten en garandeert je de goedkoopste optie. Wat kan het jou schelen waar je AI jouw favoriete sneakers bestelt? Oftewel: zijn retailmerken nog relevant straks?
Een Large Language Model (LLM) zoals ChatGPT, blinkt uit in het begrijpen van mensen en interpreteert heel efficient en effectief je verzoeken en vragen. Aan de andere kant zorgt een Large Action Model (LAM) ervoor, dat koopwensen van consumenten ook omgezet worden in daden – De LAM kan ‘winkelen’ en een hotel ‘boeken’. Daarnaast kan het ook al je andere dagelijkse vragen beantwoorden.
Deze verdeling van taken, tussen ‘begrijpen’ (LLM) en ‘doen’ (LAM), markeert een belangrijke evolutie in AI, waar de synergie van beide modellen het dagelijks leven ongekend gemak en efficiëntie belooft.
Doordat AI-assistenten straks zo’n beetje alle online winkeltaken overnemen van hun menselijke overlords, zouden retail-merken zich nog wel eens te veel losgekoppeld kunnen gaan voelen van hun doelgroepen, wat weer leidt tot verminderde klantentrouw en merkverbondenheid.
Gaan retailmerken deze AI-revolutie overleven? En zo ja, hoe dan? Ontdek hoe retailmerken zich (hopelijk) zullen aanpassen, of hoe online retailers het risico lopen tóch uit te sterven in het tijdperk van LAM powered AI-assistenten.