Emerce Retail

Niet de consument, maar AI bepaalt wáár iets gekocht wordt. Wat betekent dat voor retail branding?

13:35 30 minutes Grote zaal
Rodger Werkhoven Banijay

E-mails beantwoorden, presentaties voorbereiden, facturen versturen: de AI Pin van Humane doet het allemaal voor je. Dus waarom zelf nog online shoppen? 

Boekingen, tickets, aankopen, eten bestellen, Bolt, TCA of Uber, of die Adidassen online aanschaffen? De door Teenage Engineering ontworpen Rabbit AI, LAM powered r1 gadget, regelt het allemaal automatisch, supersnel, zonder abonnementskosten en garandeert je de goedkoopste optie. Wat kan het jou schelen waar je AI jouw favoriete sneakers bestelt? Oftewel: zijn retailmerken nog relevant straks?

Een Large Language Model (LLM) zoals ChatGPT, blinkt uit in het begrijpen van mensen en interpreteert heel efficient en effectief je verzoeken en vragen. Aan de andere kant zorgt een Large Action Model (LAM) ervoor, dat koopwensen van consumenten ook omgezet worden in daden – De LAM kan ‘winkelen’ en een hotel ‘boeken’. Daarnaast kan het ook al je andere dagelijkse vragen beantwoorden.

Deze verdeling van taken, tussen ‘begrijpen’ (LLM) en ‘doen’ (LAM), markeert een belangrijke evolutie in AI, waar de synergie van beide modellen het dagelijks leven ongekend gemak en efficiëntie belooft. 

Doordat AI-assistenten straks zo’n beetje alle online winkeltaken overnemen van hun menselijke overlords, zouden retail-merken zich nog wel eens te veel losgekoppeld kunnen gaan voelen van hun doelgroepen, wat weer leidt tot verminderde klantentrouw en merkverbondenheid.

Gaan retailmerken deze AI-revolutie overleven? En zo ja, hoe dan? Ontdek hoe retailmerken zich (hopelijk) zullen aanpassen, of hoe online retailers het risico lopen tóch uit te sterven in het tijdperk van LAM powered AI-assistenten.

Rodger Werkhoven

Rodger Werkhoven

Banijay

Sinds februari 2024 fungeert Rodger Werkhoven als Lead GenAI Affairs bij Banijay, waar hij adviseert over de integratie van GenAI-toepassingen in contentformats van bekende programma’s zoals Big Brother, Temptation Island, The Kardashians en Black Mirror. In 2022 werd Werkhoven door OpenAI uitgenodigd om samen te werken aan de optimalisatie en veiligheid van hun generatieve AI-modellen, waaronder DALL•E 2, dat in juli 2022 succesvol werd gelanceerd. Hij droeg bij aan het verdienmodel en de publieke lancering van DALL•E 2, wat diende als basis voor de lancering van ChatGPT in september 2022.

Werkhovens samenwerking met OpenAI omvatte het blootleggen van ‘bias’ in AI-modellen en het bevorderen van creatief potentieel in de industrie. Hij bracht gerenommeerde kunstenaars aan als GenAI-ambassadeurs. Momenteel betrekt OpenAI Werkhoven bij alfa- en bètatesttrajecten van diverse AI-modules, waaronder ChatGPT + met DALL•E 3 integratie.

Naast OpenAI heeft Werkhoven D-ID geholpen bij het ontwikkelen van ’s werelds eerste door AI gegenereerde, geanimeerde en genarrateerde video-experimenten. Als Executive Creative Director bij iO implementeerde hij AI-technologie in overeenstemming met EU-wetgeving. Werkhoven reist wereldwijd als spreker om de creatieve industrie te adviseren over verantwoorde AI-implementatie en presenteert keynotes over GenAI’s toekomst en maatschappelijke implicaties.

Met meer dan 30 jaar ervaring in de creatieve industrie heeft Werkhoven samengewerkt met toonaangevende bureaus en merken, waaronder DDB, Ogilvy, en WPP. Hij heeft prijzen gewonnen op Cannes Lions en EFFIE Awards. Samen met kunstenaar Arno Coenen richtte hij CollaborAitors op, bekend van de bekroonde AI-film ‘Let’s Be Friends’, die wereldwijd wordt vertoond op filmfestivals en deel uitmaakt van culturele uitwisselingsprojecten. CollaborAitors wordt in Nederland vertegenwoordigd door Dead End Gallery, en LIMA distribueert wereldwijd hun AI-film ‘Let’s Be Friends’.