Start-up Recrout: AI helpt bij de selectie van sollicitanten
Met een whitelabel- Talent Platform en data-gedreven selectiemethodes wil Recrout recruiters helpen om slimmer te werken.
De crisis heeft de werkloosheid onder jong talent, dat meestal geen werkervaring en een relevant cv heeft, doen toenemen. Als gevolg daarvan is het aantal sollicitaties dat bedrijven moeten verwerken, gestegen. Karim Akhlal, CEO van Recrout.com wil met een combinatie van intelligente matching en slimmere assesments de kloof tussen werkgevers en werkzoekenden kleiner maken.
Wat doet Recrout?
“Bij Recrout combineren we sociale wetenschap en SaaS-technologie. Met ons SaaS Talent Platform helpen we bedrijven de beste matches te voorspellen en de juiste mensen te selecteren op basis van psychometrie. Onze innovatieve, gebruiksvriendelijke technologie en onze best-in-class assessment modules stellen onze klanten in staat om de perfecte fit te voorspellen. Recrout is de ideale recruitment automatiseringspartner voor start-ups, scale-ups en MKB bedrijven. We versterken het succes van organisaties met matches op basis van voorspellende analyses, persoonlijkheidskenmerken en culturele fit.”
Waar zie je de belangrijkste toepassing?
“We bieden start-ups, scale-ups en MKB een white-label SaaS Talent Platform om hen te helpen een excellent en objectief recruitment proces te creëren. Wij ontwikkelen data-gedreven en eenvoudig te gebruiken matching en selectie technologie om recruiters te helpen slimmer te werken, de beste kandidaten aan te trekken, betere matches te maken, meer inzicht in kandidaten te krijgen en de tijd en het geld dat per hire wordt geïnvesteerd significant te verminderen. Wij bieden onze klanten een volledig geautomatiseerd SaaS-platform aan voor intelligente matching voor de prijs van een enkele vacatureplaatsing. Het is volledig white-label platform en het bevat een geïntegreerde assessmentmodule om de kandidaten automatisch voor te selecteren op basis van hun talent en persoonlijkheid.”
Wat is het probleem dat jullie oplossen?
“In de loop der jaren hebben we drie heel duidelijke problemen geïdentificeerd die we oplossen:
- Inefficiëntie van het wervingsproces. Het wervingsproces is een kosten- en tijdinefficiënt, conservatief proces gebleken. Het gebruik van uitsluitend traditionele wervingsmethoden en -tools leidt vaak tot kostbare mismatches en tijdverlies.
- Subjectieve matching / Discriminatie. Discriminatie op de arbeidsmarkt is nog steeds een groot probleem. Dit vraagt om een meer objectieve manier van matching en selectie van uw toekomstige werknemers.
- Lage kwaliteit van het assessment proces. Persoonlijkheidsassessments die worden gebruikt voor de voorselectie van kandidaten zijn kostbaar en maken om die reden niet altijd standaard deel uit van de procedure. Dit betekent dat de meeste bedrijven genoegen nemen met de huidige status quo, die duidelijk niet meer werkt. Of misschien heeft de oude manier in de eerste plaats gewoon nooit echt gewerkt.”
En hoe willen jullie die problemen oplossen?
“Wij bieden onze klanten het meest efficiënte en gebruiksvriendelijke recruitment platform aan in de sector. Onze technologie automatiseert het hele (voor)selectieproces en helpt bedrijven om de pijplijn van kandidaten te beheren. Met een disruptief prijspunt stellen we bedrijven van elke omvang in staat om de software te gebruiken. Ons AI-gedreven recruitment platform, met een geïntegreerde assessmentmodule, biedt hen een intelligente en gebruiksvriendelijke manier van matchen en selecteren. Resultaat: minder tijdverspilling, geldverspilling en unieke en essentiële inzichten die onze klanten helpen betere selectie keuzes te nemen op basis van objectieve en gevalideerde data.”
Wat is de impact vanRecrout?
“We hebben momenteel miljoenen werklozen in de EU en elke dag verliezen duizenden mensen hun baan. Miljoenen en miljoenen mensen zoeken elke maand naar een nieuwe baan. Daar komt nog bij dat er een grote vaardigheidskloof bestaat tussen werkzoekenden en bedrijven die mensen in dienst nemen. We hebben te maken met ongelijkheid en discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik bedoel, kom op, dit is 2021. Is dit het beste wat we kunnen doen?
De oude manier van recruitment en werk zoeken werkt niet meer en de arbeidsmarkt is volledig kapot. De crisis heeft de werkloosheid onder jong talent, dat meestal geen werkervaring en een relevant cv heeft, doen toenemen. Als gevolg daarvan is het aantal sollicitaties dat bedrijven moeten verwerken, gestegen.
Werk is een groot en belangrijk onderdeel van iemands identiteit in Europa. Werkloos zijn of niet de juiste baan kiezen kan veel sociale, economische en persoonlijke problemen veroorzaken. En tegelijkertijd hebben de meeste bedrijven grote moeite om te beslissen wie ze moeten aannemen. Onze missie is om dit probleem op te lossen.
We zijn ook bezig met het opnieuw uitvinden van de manier waarop assessments worden gebruikt binnen het recruitment proces.”
Waar staan jullie op dit moment?
“We zijn een van de pioniers in Europa als het gaat om het combineren van psychologie en technologie voor werving- en selectiedoeleinden. Sinds onze lancering vijf jaar geleden hebben we veel bedrijven, klein en groot, geïnspireerd om ons voorbeeld te volgen. We merken een verandering in de wereld en dat geeft ons de voldoening te geloven dat we op de goede weg zijn.
Recrout opereert op het snijvlak van sociale wetenschap en technologie. We staan nog maar aan het begin van wat volgens ons een nieuwe revolutie is in het creëren van voorspellende analyses met behulp van intelligente technologie (zoals AI en zelflerende data-gedreven algoritmes) om werving te verbeteren en discriminatie te voorkomen.
De mogelijkheden en het potentieel van sociale wetenschap gecombineerd met technologie zijn eindeloos als we in staat zijn om de positieve uitkomsten ervan toegankelijk en gemakkelijk toepasbaar te maken in de wereld. Ongeacht waar je woont, hoe je eruit ziet of waar je geboren bent.
Uiteindelijk is het onze taak om bedrijven te helpen hun lange termijndoelen te bereiken. En het zijn de mensen die dat mogelijk maken. Dus moeten we ervoor zorgen dat we de beste technologie ontwikkelen om toekomstig succes op de arbeidsmarkt te voorspellen.”
Wanneer gaat Recrout de markt op?
“Hoewel Recrout al sinds 2015 operationeel is, gaan we dit jaar live met ons nieuwste product. In de afgelopen zes jaar hebben we zo veel geleerd en die geleerde lessen hebben geleid tot de creatie van onze white-label oplossing.
We geloven dat we een veel grotere impact kunnen maken door onze technologie te delen met elk bedrijf dat serieus is over het creëren van een objectief en intelligent recruitmentproces. Dat voelt voor ons als een veel betere aanpak dan te proberen een nieuwe vacatureportal te creëren waar er al legio van zijn en waarbij we de illusie hebben dat we op de een of andere manier eigenaar zijn van de kandidaten. Het is gewoon een uitstervend business model.
Onze herlancering van Recrout’s white-label SaaS propositie staat gepland voor mei 2021. De wereld staat op het punt om te ervaren hoe eenvoudig recruitment kan zijn.”
Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?
“We zijn onafhankelijk geweest sinds onze start in 2015 en hebben investeerders altijd op veilige afstand gehouden. Maar de waarheid is dat als je echt serieus wilt schalen, je extern kapitaal en netwerken nodig hebt.
Vorige maand sloten we onze eerste investeringsronde met een strategische investeerder, die toevallig ook een van onze klanten was! Ik denk niet dat je een groter compliment kunt krijgen.
De middelen zullen worden gebruikt om de nieuwe GTM-strategie voor onze SaaS-propositie uit te rollen, waarbij we ons vooral richten op branding, sales en marketing. Op dit moment zijn we dus niet actief op zoek naar investeerders.”
Wat zou de ideale investeerder zijn voor Recrout?
“Zoals ik al zei, zijn we op dit moment niet op zoek naar investeerders, vanwege onze recente investering. Echter, als we iemand ontmoeten die onze business begrijpt, onze overtuigingen deelt en ons kan helpen wereldwijd te schalen, dan zouden er positieve dingen kunnen gebeuren. Maar in dit stadium zouden we echt een band met elkaar moeten hebben.
Voor ons gaat het niet alleen om het geld, we zijn niet geïnteresseerd in financiële consultants die op zoek zijn naar hun jaarlijkse 7-8% ROI en die graag spreadsheets rondstrooien. Wij zijn ondernemers, geen beleidsmakers. Dus zodra het moment daar is, zullen we op zoek gaan naar investeerders die naar de maan – of nog beter – naar Mars mikken, en echt een impact op wereldschaal willen creëren.
Uiteindelijk doe je zaken met mensen. Dus wil je er zeker van zijn dat je te maken hebt met mensen die je vertrouwt en die je rug dekken als het heet wordt in de keuken. Want als je een hele industrie probeert te ontwrichten, dan kun je er eop rekenen dat het heet gaat worden in de keuken!”
* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Recrout voor investeerders.
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond