“Boerenverstand is de technologische winnaar van morgen”
Henry Robben onderzoekt als professor Marketing bij Nyenrode Universiteit de problemen en oplossingen van bedrijven op het gebied van marketing. Hij vindt dat organisaties door benchmarks tegenwoordig te veel op elkaar lijken, terwijl marketeers juist onderscheidend willen zijn.
“Bedrijven, zoals in de telecombranche, schipperen met hun concurrentievermogen”, zegt Robben. “Er zijn heel weinig verschillen, ze doen allemaal hetzelfde. Ze zouden zich moeten onderscheiden door transparanter en flexibeler te worden voor de klant. Klanten zijn bereid om extra te betalen als ze maandelijks hun contract kunnen opzeggen. Ze willen vrijheid.”
“Er zijn nog veel bedrijfstakken waarin intransparantie hoogtij viert, zoals de medische zorg, automonteurs. Zelfs met internet blijft er veel intransparantie in de wereld. Jongeren zijn wel veel mondiger en zullen hun ontevredenheid eerder online zetten. Daarmee moet je als bedrijf wel rekening houden.”
Boerenverstand
Robben vervolgt: “Technologie, innovatie en marketing zijn drie zijden van dezelfde medaille. Maar organisaties moeten altijd bekijken wat een bepaalde technologie oplevert. De technologische winnaar van morgen is je gezonde boerenverstand en niet data.”
“Data zijn per definitie betekenisloos. Je kunt er met allerlei technieken betekenis aan geven, maar wat heb je aan alle betekenissen als je niet weet wat die voor je klant betekent? Die stap moeten we maken. Zet het klantbelang centraal.”
“Doe het niet”
“Iedereen zit op de social media en apps, maar niemand vraagt zich af waarom mensen hun app zouden gebruiken en niet die van de concurrent (…) Als ze een grote socialmediacampagne willen beginnen, kan ik zeggen dat ze dat beter niet kunnen doen en dat het mij zinloos lijkt. Ik zeg dat regelmatig, zij het vaak wat diplomatieker.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Bouke Majoor
Streven naar een langdurige samenwerking, niet afdwongen door een langdurig contract, maar door het leveren van kwaliteit! Zo zou elk bedrijf in mijn ogen moeten werken, en uiteraard doen wij dat dus ook, per dag opzegbaar. Wij geloven in ons product en dienstverlening, dit alles heeft er voor gezorgd dat Voys de 24e snelst groeiende tech bedrijf is in de benelux en genomineerd is voor de FD Gazellen Awards. En dat zonder langlopende contracten!
Nu de rest nog van de (telecom)bedrijven!
Maarten
Was het niet Steve Jobs die zei…
‘Je kunt niet vragen wat klanten willen en het ze dan proberen te geven. Tegen de tijd dat je het hebt gemaakt, willen ze iets anders.’
‘Het is niet de taak van de klant om te bepalen wat wij produceren!’
‘We denken dat we ontelbare Macs zullen verkopen, maar we hebben de Mac niet gemaakt voor iemand anders. We hebben hem voor ons zelf gebouwd. Wij waren de groep mensen die beoordeelden of het fantastisch was of niet. We gingen geen marktonderzoek doen. We wilden gewoon het beste bouwen dat we konden bouwen.’