Hoe je succesvol groeigeld ophaalt: een gesprek met de CFO van Omnimap
Omnimap, dat technologie integreert en stroomlijnt, groeide de afgelopen zeven jaar zonder externe financiering. Totdat het bedrijf in vier maanden tijd €3 miljoen groeigeld ophaalde. We praten met Marjolein van Hage, CFO van Omnimap, over de keuzes die die leidden tot de succesvolle ronde.
Wat was de aanleiding om na al die jaren toch de stap te zetten naar externe financiering?
“Er is in verschillende fases gesproken met investeerders. De visie voor Omnimap is zeven jaar geleden ontstaan als product van moederorganisatie H2 Hydrogenic B.V, opgericht in 2004. De afgelopen vijftien jaar heeft Omnimap gebootstrapt. De twee oprichters zijn begonnen als zelfstandige ICT-consultants op het gebied van complexe ketenintegratie vraagstukken. Tijdens dat werk is het idee ontstaan van een gezamenlijk fundament om sneller meer klanten van de schaarse expertise te kunnen bedienen. Dit heeft geresulteerd in het Omnimapplatform. Een enterprise-ready low-code innovatieplatform dat volledig draait vanuit Microsoft Azure. Ze hebben het bedrijf op eigen kracht gebracht naar wat het vandaag de dag is.”
Klinkt alsof het eigenlijk al goed liep. Waarom toch geen start-up-financiering?
“Tijdens gesprekken met externe financiers in de afgelopen jaren was er geen match en was er niet het juiste momentum. Inmiddels groeide de vraag naar Omnimap zo sterk dat het financieren van de groei uit eigen middelen niet meer verantwoord was, ofwel een rem zou vormen op de potentiële groei. In de eerste fases van Omnimap is de focus met name op de technologie geweest, daar waar we in de afgelopen jaren ook commercieel hard zijn gegroeid. We zijn aan onze kant ook nog nooit zo goed voorbereid geweest zoals we dat nu hebben gedaan. In 2020 ben ik begonnen met sparren met de oprichters. We raakten in gesprek over de toekomst van Omnimap, de groei die ze voor zich zagen en hoe we dat konden gaan realiseren. Aan de hand daarvan hebben we gezamenlijk een plan gemaakt.”
Hoe ging het vervolgens verder?
“We zijn gestart in januari 2021 met het aanscherpen van de positionering, het opstellen van documentatie en herijken van het businessmodel. Ook hebben we in het scale-up-programma van Microsoft gezeten. Eind november zijn we begonnen met fundraisen, hebben we het op Fundsup gezet en hebben we gesprekken gevoerd met meerdere financiers. Meestal ontmoet je mogelijke externe financiers via-via. Het leuke van Fundsup is dat je de kans krijgt direct met bedrijven in contact te komen die je anders wellicht niet had gevonden. En dat geldt natuurlijk ook andersom voor investeerders.”
Je noemt een goede voorbereiding als onderdeel van het succes. Wat zit er in een goede voorbereiding voor een fundraising-ronde?
“Ik had redelijk wat ervaring vanuit mijn voorgaande baan bij een snelgroeiende start-up, waar we in meerdere rondes groeigeld opgehaald van VCs, banken en EU-subsidies. Een goede voorbereiding begint met een goed pitch deck, duidelijke sales-propositie, een deep dive op de techniek, goede visie op de toekomst en je financiële model. Weten dat je alles hebt voorbereid geeft comfort in de gesprekken met potentiële investeerders en schept bovendien veel vertrouwen in de eerste gesprekken.”
Wat was uiteindelijk de match met Secondstage Ventures?
“We hebben met heel veel partijen gesproken. Family offices en VC’s. Naast Secondstage waren we ook met andere partijen in een vergevorderd stadium. Secondstage is geen typische VC. Ze hebben een nieuw fonds en zijn zelf als ondernemers nauw betrokken. Ze hebben daardoor een heel praktische aanpak. Ze zijn erg hands-on en denken mee over propositie en het groeien van organisatie, gebaseerd op eigen ervaring en kennis. Voor onze oprichters is het fijn om te kunnen sparren met andere ervaren ondernemers.”
Zou je tips voor andere CEO’s, CFO’s of founders hebben op basis van je eigen ervaringen?
“Blijf dicht bij de kern van je bedrijf. Dat hebben wij ook gedaan. We hebben gekeken naar waar we goed in zijn en welk type investeerder daarbij past. Echt innovatieve partijen passen niet in bestaande hokjes. De verleiding om in de hokjes te passen is groot, maar doet afbreuk aan het succes op de lange termijn.”
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief operations officer bij Fundsup.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Bram - HardGamma
Het vinden van het juiste venture capital (VC) bedrijf is essentieel voor start-ups. Definieer je financieringsbehoeften en doelen. Onderzoek VC’s in jouw branche, netwerk en gebruik online bronnen. Analyseer hun investeringsverleden en begrijp voorwaarden. Benader geselecteerde VC’s met overtuigend voorstel. Bereid een sterke pitch voor en doorsta de due diligence. Evalueer strategische waarde naast financiën. Betrek juridische en financiële experts bij contracten. Zorgvuldig proces met potentieel voor groei en succes.