-

pr.co: schrijf, check, verstuur en track je nieuwsbericht in 1 tool

Zelf keihard werken voor je pr, maar geen idee hebben wat je collega’s aan het doen zijn. Inefficiëntie zit hem vaak in onwetendheid. Het begint met het juiste gereedschap voor je pr-activiteiten. “Met pr.co creëer, verstuur en meet je pers- en nieuwsberichten met één tool en bereik je wie je écht wil bereiken”, zegt Stefan Fountain, CEO van pr.co.

Hoe zou je pr.co in één tweet omschrijven?

“Pr.co maakt het leven voor pr en marketingteams makkelijker. Schrijf, check, verstuur en track je verhaal in één tool.” 

Wat doet pr.co precies?

pr.co helpt bedrijven hun verhaal aan de buitenwereld te vertellen vanuit een online-newsroom – een redactiekamer. Je kunt alle soorten pers- of nieuwsberichten in de media verspreiden: in tekst, film, geluid of combinaties daarvan. Daarnaast is pr.co een tool om beter samen te werken binnen het team, je ziet namelijk waar iedereen mee bezig is en je kunt taken toebedelen aan anderen. Na creatie verstuur je via het platform content naar journalisten en deel je het op sociale mediakanalen. Je ziet wie het opent en daardoor krijg je meer inzicht in de waarde van jouw content.”

Voor wie is de newsroom?

“pr.co is voor elke ondernemer die toegewijd is aan de marketing en communicatie van zijn of haar bedrijf, voor welk doel maakt eigenlijk niet uit. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een investeerder, dan is het niet alleen belangrijk om cijfers te laten zien. De beweging die jouw nieuws in gang zet, dus de impact die je maakt, is dát wat investeerders over de streep haalt. Met een newsroom straal je professionaliteit uit en genereer je traffic.”

Hoe zijn jullie ontstaan?

“Dat is een grappig verhaal. Veel bedrijven willen in het nieuws komen, maar hebben moeite dit voor elkaar te krijgen. Ze sturen lukraak een Word-documentje naar een journalist met de vraag ‘wil jij hier iets over schrijven?’, terwijl diegene kundig is op een heel ander vakgebied. The Next Web gaf aanleiding om het gat tussen journalisten en bedrijven te dichten, waarmee ‘Pressdoc’ was geboren. Dit werd uiteindelijk pr.co, gebaseerd in TQ in Amsterdam.”

Vanwaar de naamsverandering?

“Toen we de Amerikaanse markt betraden bleek dat Amerikanen bij ‘doc’ eerder aan een dokter dachten, dan aan een document. Ons merkverhaal kwam daarom niet helemaal over, want wat is een persdokter? Vandaar de naamsverandering naar pr.co. Naast het feit dat pr.co een zeldzaam 2-letter domein is, staat de ‘pr’ in pr.co uiteraard voor public relations.”

Hoe maken jullie die match?

“Met gebruik van een CRM-systeem hou je perscontacten bij. Hiermee kun je hen een nieuwsbericht toesturen. Door analyses leert ons systeem welke journalisten gespecialiseerd zijn in welk vakgebied, waardoor er een match kan worden gemaakt tussen bedrijf en journalist. Vervolgens kun je bijhouden welke ontvanger jouw bericht interessant vond, en op basis hiervan je maillijst voor je volgende artikel samenstellen.”

Wat kost dat?

“Het basispakket, ‘publish’, is de newsroom en die kost 49 euro per maand, een bedrag dat ook aantrekkelijk is voor start-ups. Heb je een groter team, of ben je in verschillende delen van de wereld actief, dan kun je het uitbreiden met add-ons. De grootte van je organisatie en het niveau waarop je de newsroom gebruikt bepaalt hoe veel je uiteindelijk betaalt.”

Wat zijn add-ons?

“Add-ons zijn functionaliteiten waarmee je de newsroom kunt uitbreiden. Momenteel biedt pr.co drie add-ons aan: ‘outreach’, ‘collaborate’ en ‘global’. Distribueren kun je via ‘outreach’. Met ‘collaborate’ wordt samenwerking in het team gestimuleerd. Je kunt rollen online verdelen, wat veel vergadertijd scheelt. Tot slot kun je met ‘global’ wereldwijd zien waar iedereen mee bezig is, een newsroom in verschillende talen maken en de content voor de juiste regio publiceren.” 

Wat is de grootste vooruitgang in het afgelopen jaar?

“Die ligt bij ‘global’. Die add-on lanceerden we drie maanden geleden. We helpen er bedrijven in de hele wereld mee om hun merkverhaal actief consistent te houden. Van gebruikers krijgen we terug dat het ze goed helpt de samenwerking tussen teams in verschillende landen te vergemakkelijken.”

Op wat voor manier bespaart een gebruiker tijd met pr.co?

“In de pr ben je veel tijd kwijt aan lijstjes bijwerken, bestanden opzoeken en overleggen over taakverdeling. Pr.co biedt een procesoptimalisatie voor jezelf en je team. Meestal geldt: hoe groter het team, hoe groter het efficiëntieprobleem. Wij bieden een platform waarop je sneller kunt schakelen met collega’s en externe partijen, waardoor je organisatorisch veel tijd bespaart.”

Kun je dat niet gewoon via e-mail doen?

“Wanneer je actief bent in verschillende landen, dan is het communiceren waar je mee bezig bent vaak problematisch, of ontbreekt de communicatie volledig. Het voordeel van een newsroom ten opzichte van e-mail is dat je in het systeem bewust bezig bent met waar je team én je collega’s in het buitenland aan werken, wat de status is en waar jij nog in kunt springen om te helpen.”

 Wat is het effect van de newsroom?

“Op termijn helpt het je ontzettend goed om het verhaal van je merk op te bouwen. Je kunt met behulp van de newsroom op een heel effectieve manier een verhaal vertellen dat leidt tot respons en impact. Mensen geloven je eerder wanneer je consistent hierin bent. Ook voor je zichtbaarheid in de media is het goed: je bereikt de journalisten die passen bij jouw merk.”

Wat is de leukste newsroom die via pr.co is gemaakt?

“Er komen er twee direct in mij op: Wetransfer vind ik een heel goed en sterk merkverhaal hebben en ze dragen dit ook uit op hun newsroom. Daarnaast vind ik het verhaal van VanMoof heel tof en inspirerend. Zij kunnen zoiets alledaags als een fiets, heel innovatief neerzetten, door fietsdiefstal iets van het verleden te maken. Onze designer heeft voor beide partijen een newsroom gemaakt die perfect aansluit op hun merkverhaal.”

Is er concurrentie?

“Google Docs en Office 365 zijn de grotere concurrenten op het gebied van samenwerking met collega’s. Daarnaast heb je de bedrijven die pr-software maken, zoals Cision in Chicago. Het is een mediadatabase die al langere tijd bestaat. Je koopt er simpelweg lijsten met mediacontacten. Je bereikt hiermee veel mensen, het nadeel is dat je je persbericht meestal in zwart gat van valse hoop gooit en hoopt dat een journalist je verhaal oppikt.”

Wat maakt jullie uniek?

“Pr.co is toegespitst op je merkverhaal prikkelend en professioneel vertellen. De combinatie met CRM zorgt dat je contacten en media kunt bijhouden. Dat vind je niet in Office 365 of Google Docs.”

Werken jullie met partners?

“Ja, en graag ook, vooral met partners zoals pr-bureaus, waarvan een aantal zelf ook pr.co gebruikt. De reden dat wij met pr-bureaus samenwerken is omdat wij zelf geen content produceren. Pr.co faciliteert het platform waarop je het verhaal kunt vertellen, voor de inhoud verbinden wij je met een pr-bureau.” 

Wat hebben marketeers aan pr.co?

“Marketing en pr komen steeds dichter bij elkaar als discipline. Je moet weten wie je wil bereiken, maar ook hoe je een betaalde advertentie goed neer moet zetten. Welke boodschap vertel je en hoe doe je dit? Die twee hebben elkaar steeds meer nodig: marketeers kunnen pr.co gebruiken om hun contentkalender goed te integreren en daarna te analyseren welke pr-campagnes werken. Door deze inzichten kun je de marketingstrategie nog beter vormgeven.”

Wat staat er op dit moment op de agenda?

“Wij blijven doorwerken aan het product, waarvoor er een paar leuke updates aankomen, onder andere ‘PULSE’. De updates zijn al beschikbaar als bèta, die onze klanten kunnen aanvragen.”

Wat is PULSE?

“Door de overvloed aan nieuws kan het lastig zijn trends te ontdekken. Met PULSE krijg je een goed beeld van wat er zich in jouw industrie afspeelt. PULSE gebruikt een machine learning-algoritme, waarmee wij publicaties in een bepaalde sector analyseren. Daar halen wij informatie uit die interessant kan zijn voor je bedrijf. Je krijgt inzicht in welke journalisten artikelen schrijven over jouw sector en welke onderwerpen centraal staan.”

‘PULSE’ is ook een dienst van LinkedIn, vanwaar de keuze voor deze naam?

“De naam PULSE hebben we gekozen omdat je met deze update ziet wat er midden in je industrie gebeurt. De naam representeert de hartslag van de industrie, wat er gebeurt en hoe je hiermee je verhaal kunt onderbouwen.”

 Wat is het verschil tussen PULSE en een reguliere nieuwspagina?

“Bij een nieuwspagina is het nieuws de insteek, je brengt een bericht over om iemand te informeren. Bij PULSE staat het ontvangende bedrijf centraal, dus je ontvangt updates over het werkveld waarin jouw bedrijf actief is, niet wat voor jou als individu per se relevant is. Het gaat dus niet om het nieuws, maar om de analyse ervan.”

Wat brengt de toekomst voor pr.co?

“Naast de ‘PULSE’ en ‘Match’ projecten, blijven we ons CRM verbeteren. We groeien naar grotere klanten in meerdere werelddelen, die ook meer contacten en meer teams hebben. Dit volume brengt uitdagingen met zich mee, waar wij ons dagelijks op voorbereiden.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met
Sanne van den Berg. Schrijf je nu in voor de Innovation Awards van 2017. 

**) Foto credit: Jenny Ho and Misha Meijers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond