-

Startup Sunrise stroomlijnt dagelijks leven met AI voor wie verantwoorder wil consumeren

Sunrise wil, met behulp van AI, consumenten helpen verantwoorder en gezonder te leven en richting een circulair economisch model te bewegen.

In dit interview spreken we Ruben Smit over zijn achtergrond in consumentengedrag en het adviseren van start-ups, zijn passie voor het aanpakken van kwesties met betrekking tot gezondheid, voedselverspilling en duurzaamheid, en de oprichting van Sunrise. Dat heeft als doel om consumentengedrag te revolutioneren door AI te gebruiken om een gepersonaliseerde, duurzame en gezonde lifestyle-oplossing te creëren die zich richt op het naadloos optimaliseren van dagelijkse momenten.

De startup is momenteel op zoek naar financiering om in Amsterdam en San Francisco uit te breiden en het gelooft dat hun model het potentieel heeft voor aanzienlijke economische en milieu-impact door over te schakelen van een achterhaald, lineair one-size-fits-all-model naar een circulaire, gepersonaliseerde en duurzame benadering. Genoeg reden voor een gesprek dus.

Vertel ons om te beginnen eens iets over je achtergrond.

“Ik heb altijd als ondernemer in consumentengedrag gewerkt en heb veel startups geadviseerd. Ik ben nu al vijf jaar, gemiddeld zo’n 40 tot 80 uur per week, actief bezig met het bestuderen van van bewustwording met betrekking tot voedsel, innovatie en duurzaamheid, en het bestaansrecht van nieuwe business- en consumentenmodellen.”

Co-founders Ryan Janecek (links)
en Ruben Smit (rechts).

Dat was de stimulans om er ook iets aan te gaan doen?

“Ik vind supermarkten echt verschrikkelijk, ik vind ons huidige voedselsystem echt een schande. Ik vind het echt een aanfluiting hoe mensen worden geforceerd om in een systeem te leven dat op geen enkele manier de mens en onze toekomst dient: de rijen met schreeuwende labels, bergen en bergen afval, plastic , de waardeloze producten waar ze ons leven mee verzieken. Letterlijk. Het gebrek aan elke vorm van verantwoordelijkheid. De leugens, de lobby’s, obesitas, kanker, diabetes, ziekte van Parkinson, opwarming van de aarde, ontbossing, chemicaliën, verslavingen. De wreedheid in de veeindustrie, het leegschrapen van onze oceanen. Het is me echt een raadsel wat we met z’n allen aan het doen zijn. Tegelijkertijd zie ik een steeds grotere behoefte  aan een nieuwe manier van consumeren, een nieuwe manier van leven zelfs, en zo besloot ik mijn eigen bedrijf op te richten.

Wat is de business van Sunrise?

“Sunrise is ontstaan vanuit het besef dat alleen het introduceren van nieuwe producten in de markt niet genoeg is om verandering te bewerkstelligen. We moeten een nieuw model creëren, aangezien de huidige supermarkt- en e-commercestructuren een systeem vormen dat nooit gezond of duurzaam kan zijn.”

Zie je ook een vraag naar een andere aanpak?

“Mensen zijn al heel actief op zoek naar innovatieve producten en methoden, terwijl de bestaande markt nog niet in die behoeften voorziet. Dit heet de aspiration-action gap, en verklaart waarom mensen wel praten over duurzaamheid en gezondheid, maar hun gedrag achterblijft. Dit is simpelweg omdat de moeite die het kost om je aspiratie na te leven te groot is. Maar laten we wel wezen, uiteindelijk wil iedereen gewoon gezond zijn, en heeft vrijwel iedereen het beste met onze aarde voor. Moet je nagaan wat er gebeurt als je deze optie de makkelijkste, leukste en beste optie maakt.”

Wat betekent dat wat jou betreft concreet?

“Ik heb altijd een sterke interesse gehad in kunstmatige intelligentie en studeerde neurowetenschappen voordat ik me meer op AI richtte. Ik zie dat AI ons de mogelijkheid biedt om een geheel nieuw consumptiemodel te ontwikkelen in plaats van alleen maar bestaande processen te optimaliseren. Een model dat het huidige model op alle fronten overstijgt. Dit leidde ertoe dat ik al mijn andere bezigheden opgaf om me volledig te richten op Sunrise, waar ik nu al meer dan een jaar met een gezonde obsessie (120 uur per week) aan werk. Sunrise is gericht op een nieuwe manier van consumeren, ondersteund door geavanceerde technologie. We willen mensen helpen mensen bij het maken van duurzamere keuzes, zowel in producten als in hun dagelijkse gewoonten, en dat doen we op een manier die veel makkelijker is dan het huidige systeem. De consument wint dus op alle vlakken.”

Wat onderscheidt jullie aanpak van die van anderen?

“Wat ons anders maakt is onze focus op het gebruik van AI om het leven van mensen aanzienlijk te verbeteren. Sunrise is een Consumer Lifestyle Solution die naadloos aansluit op de dagelijkse levensmomenten van individuen en deze optimaliseert voor gezondheid en duurzaamheid. Onze geïntegreerde aanpak bespaart mensen heel veel tijd, terwijl het de kwaliteit van leven sterk verbetert.”

Hoe doen jullie dat?

“Met behulp van geavanceerde technologie, inclusief AI, stroomlijnen we diverse aspecten van het dagelijks leven en bieden we een alles-in-één oplossing. We hebben een unieke, superslimme AI-conciërge, die advies geeft, vragen kan beantwoorden en mensen kan helpen om hun persoonlijke doelen te halen – zoals gezond leven, intermittent fasting of een kind opvoeden – en deze vervolgens deze in hun dagelijkse routine integreert. We bieden een superpersoonlijke app die volledig wetenschappelijk en gekwantificeerd het leven van mensen optimaliseert. Bovendien selecteren en cureren we een heel assortiment aan dagelijkse producten op basis van deze gegevens, en onze unieke ‘goodness index’ en we zijn we toegewijd aan een gedecentraliseerd, circulair systeem. Het lijkt veel, maar de integratie van dit alles zorgt er juist voor dat alles heel compact en handelbaar wordt.

Deze geintegreerde aanpak maakt het mogelijk om een directe relatie met consumenten op te bouwen en dat weer real-time terug koppelen naar onze supply-chain, terwijl we geleidelijk complexere optimalisaties en aanvullende producten introduceren. Een constante feedback loop waarin ons zelflerende model voortdurend beter zal worden. Dit zorgt op zijn beurt weer voor sterke netwerkeffecten, een efficiëntere operatie en constant verbeterde unit economics.”

Hoe ziet dit er voor een klant uit op een normale dag?

“Op een normale dag automatiseren we alles alles wat echt saai is, dus van je toiletpapier, je fruit, tot en met je granola of je babyvoeding. Alles wat je gewoon op een dagelijkse basis nodig hebt, maar waar je elke keer weer opnieuw over moet nadenken, of wat je vergeet in de meeste gevallen. En wij helpen mensen te optimaliseren wat gewenst is en te ontdekken wat leuk is en wat mooi is. En dat allemaal volledig gepersonaliseerd via onze app.”

Hoe vaak krijgen gebruikers dat soort input?

“Dit brengen we twee keer per week naar onze gebruikers via ons eigen circulair verpakkingssysteen. En doordat deze basis sowieso twee keer per week wordt gebracht kunnen ze heel makkelijk extra producten, maaltijden, en momenten toevoegen, en is alles altijd super vers vers en afvalvrij.”

Zijn er concurrenten op de markt die iets vergelijkbaars aanbieden?

“Er zijn enkele oplossingen die op bepaalde vlakken in de buurt komen, vooral in de Verenigde Staten. Daar heb je bijvoorbeeld bedrijven zoals ‘The Rounds’ die geavanceerde automatisering gebruiken, maar niet de benadering hanteren die wij hebben met het optimaliseren van consumentenlevens rond gezondheid en duurzaamheid met behulp van AI. Verder heb je de grote AI-modellen, maar deze zijn allemaal generiek en passief, en zullen nooit de specialisatie bieden die wij met ons narrow AI-model bieden.

Onze belangrijkste concurrent is dus eigenlijk gewoon de Albert Heijn, een beetje Jumbo in Amsterdam, en de lokale supermarkt die in elke stad in Europa en de Verenigde Staten weer anders is. Als we een nieuwe, sterk verbeterde oplossing kunnen bieden aan een nieuwe generatie consumenten en een leven mogelijk maken waar we ze zo hard naar op zoek zijn, dan kunnen we heel snel een unieke plek innemen binnen de grote Westerse steden.”

Kun je iets vertellen over je co-founder en hoe jullie samenwerken?

“Mijn co-founder heb ik ontmoet via verschillende klimaat- en techcommunities in de Verenigde Staten, zoals My Climate Journey en On Deck Climate Tech. In eerste instantie overwogen we dat hij de operationele kant van de pilot op zich zou opnemen, maar onze samenwerking klikte zo goed dat we besloten om een co-founder-relatie aan te gaan. Hij heeft een achtergrond bij KPMG in San Francisco, waar hij advies heeft gegeven aan grote techbedrijven zoals Tesla, Cisco en Salesforce op strategisch en operationeel niveau. Hij wilde serieus bijdragen aan de klimaatproblemen en stopte daarom met zijn baan bij KPMG. Onze samenwerking is complementair, omdat hij precies datgene kan doen wat ik niet kan. Verder staan we sowieso al met een been in de verenigde staten vanwege de investeringsmogelijkheden en de manier van werken en de mensen daar. Dit past goed bij onze visie en ambitie.”

Hoe benaderen jullie de markt?

“We zijn van plan om beide markten aan te vliegen. Mijn co-founder komt terug naar Nederland om de komende maanden een tweede pilot te gaan runnen. Het plan is nu om ons meteen na de bèta in Amsterdam op de Amerikaanse markt te gaan richten. We zijn nu ook al bezig om ons hoofdkantoor in San Francisco in te richten.”

En qua financiering, wat zoeken jullie op dat vlak?

“Met angel-investering hebben we al een uniek product ontwikkeld dat we kunnen gaan lanceren. We kunnen zo onze nieuwe UI testen en onze operatie gaan opschalen. Tegelijkertijd willen we stap voor stap nieuwe technologie integreren, om vervolgens we naar een grootschalige lancering in Amsterdam en San Francisco te werken. Dit zal allemaal de komende acht tot twaalf maanden plaats vinden. Hiervoor zoeken we 2 à 3 miljoen euro pre-seed-investering. Er lopen al goede gesprekken met (vooral internationale) VC’s, en we streven er naar om dit voor einde jaar af te hebben gerond.”

Wat is in het kort je pitch voor geïnteresseerden?

“Voor investeerders biedt dit een unieke kans omdat we een  geïntegreerde oplossing aanbieden voor consumentenlevens rond gezondheid en duurzaamheid. Dit is een miljardenmarkt waar nog niemand een toegankelijk, schaalbaar antwoord op heeft. Hoewel het een nieuw model is, heeft de markt enorm potentieel, aangezien we het hele leven van onze gebruikers gaan inrichten en onze gemiddelde omzet per klant richting de 1.000 euro per maand kan gaan lopen. Met een succesvolle blauwdruk voor Amsterdam en San Francisco kunnen we dit model snel uitbreiden naar andere grote steden met een vergelijkbare doelgroep. We zien aanzienlijke groeimogelijkheden en zoeken investeerders die ons willen ondersteunen tijdens deze eerste groeifase, een voorliefde hebben voor creativiteit en geloven in oplossingen in plaats van obstakels.

We bieden een economische kans met een veelbelovend rendement. We voorzien hoge omzetten en brutomarges omdat we direct inkopen, een heel efficiënte supply-chain kunnen runnen en zodoende streven naar een bruto marge van 45 procent op onze producten.”

Is het repliceren van jullie model in andere markten gemakkelijk te realiseren?

“Ja, omdat we ons richten op momenten in plaats van op producten kunnen we een gedecentraliseerd distributiemodel opzetten. We kunnen werken met lokale supply-chains en seizoensproducten, omdat ons model draait om momenten in het leven van de consument. Onze AI optimaliseert die momenten voor gezondheid, duurzaamheid en kostenbesparing. Omdat we lokale supply-chains en startups gebruiken is het repliceren van ons model relatief eenvoudig. Verder maken steeds rijkere datamodellen en netwerkeffecten schalen zeer interessant.”

Over die distributie: hoe ziet dat eruit?

“In Amsterdam maken we gebruik van e-bikes voor de leveringen. We hebben een circulair logistiek model ontworpen dat ons in staat stelt om verse producten te leveren en voedselverspilling te verminderen. We leveren standaard twee keer per week aan al onze klanten, en dit kan eenvoudig worden geautomatiseerd met behulp van AI. We stapelen gemiddeld tien bestellingen op e-bikes en bezorgen tegelijkertijd bij 10 huishoudens, via slimme ‘melkmanroutes’. Tijdens deze rondes nemen we lege containers en voedselverspilling mee die we in onze hubs verwerken. In de Verenigde Staten kijken we naar geschikte bestelbusjes voor de meer verspreide gebieden.”

Kun je iets zeggen over de verwachte impact van jullie bedrijf?

“We maken aanzienlijke impact door mensen actief te bewegen naar een gezond en duurzaam leven, wat leidt tot flinke CO2-besparingen en een vermindering van afval. Terwijl we letterlijk jaren aan kwalitatief goed leven aan onze klanten kunnen toevoegen.  Investeerders kunnen dus niet alleen profiteren van een zeer schaalbaar en winstgevend bedrijfsmodel, maar ook bijdragen aan positieve verandering voor mens en planeet.

Hoe zie je die combinatie van verdienmodel en verantwoord ondernemen?

“Wat we doen is de verschuiving van een lineair ‘take-make-waste‘-model naar een circulair ‘reduce-and-reuse‘-model dat ernaar streeft 100 procent gezond en duurzaam te zijn, met de focus op de langetermijngroei van de gebruiker. We veranderen van een model dat gericht is op enkelvoudige verkopen naar een model dat draait om persoonlijke groei en hergebruik, en dit alles wordt mogelijk gemaakt door AI.”

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond