TradeCast: professionele tv-kanalen uit Zwolle staan op doorbreken
Twee jaar geleden constateerde Yillmaz Schoen dat een platform om lokale tv–uitzendingen te exploiteren, ontbrak. Hier liet hij geen gras over groeien. Vier maanden geleden opende het TradeCast-hoofdkwartier in Zwolle. Ze zijn al gespot door Google. Leuk extra bij de wereldwijd te ontvangen tv-zenders: heel eenvoudig interactiviteit toevoegen.
Klanten van TradeCast beheren hun tv-kanaal zelf via het internet. De vernieuwende ambitie voor dit jaar is om het ideale contentmarketingplatform te worden mét realtimereacties van kijkers en intelligente links die hen leiden naar aankooppagina’s van producten. ‘Tv everywhere for everyone any time’ is hoe Yillmaz de kracht van zijn bedrijf in het kort betitelt.
Waarin onderscheidt TradeCast zich?
“Wij zien een eigen online tv-kanaal als een medium dat ervoor zorgt dat je je doelgroep zelf boeit en bindt. Dat staat los van activiteiten op andere kanalen. TradeCast brengt de beleving van tv en de effectiviteit van internet samen. Content produceer je bijvoorbeeld samen met je kijker. Daarnaast kan alle content eenvoudig interactief worden gemaakt. Kijkers kunnen producten direct kopen en meer informatie over de context van een uitzending ontvangen.”
Maar je kunt toch gewoon een kanaal op YouTube openen en beheren?
“YouTube toont voornamelijk allerlei willekeurige advertenties voor en na je content. Vaak zijn ze totaal irrelevant in verhouding tot je content. Bovendien suggereert YouTube filmbeelden die van andere kanalen afkomstig zijn. Het geeft ruis en leidt af. Tot slot geeft YouTube summiere cijfers over kijkgedrag en zijn je kijkers niet rechtstreeks te benaderen. De zuiverheid van een eigen tv-zender geeft je de volledige controle over je doelgroep, je content en je exploitatie.”
Hoe kijkt TradeCast aan tegen adverteren?
“Op je eigen tv-kanaal ben je helemaal vrij in de keuze voor een verdienmodel. Denk aan pure contentmarketing, gesponsorde items, branded content, e-commerce koppelingen en meer. Zo werken we momenteel aan pay-per-view opties en gaan wij het mogelijk maken om exclusieve content aan te bieden aan je abonnees. Met TradeCast richt je een zender in die in potentie voor de kijker gratis is én zo interessant en relevant mogelijke branded content toont.”
Hoe kwam je twee jaar terug op het idee voor TradeCast?
“Voor Wegener Media deed ik een project waarin bleek dat lokale zenders niet in staat zijn om professionele tv-uitzendingen effectief uit te zenden. Videomateriaal kwam in postzegelformaat op websites terecht en zo ontstond de vraag: ‘waarom is het nu zo moeilijk om een fatsoenlijke zender te beginnen?’. En nog interessanter: ‘hoe kan ik, op een nieuwe interactieve manier en zonder de traditionele beperkingen, effectief doelgroepen bereiken?”
Wat heb je toen gedaan?
“Ik zag veel meerwaarde in een sterke back-end, een platform waarbij je eenvoudig een uitzendschema maakt, met rijke graphics en content aan uitzendingen toevoegt. Ook wilde ik meteen dat het op elk apparaat werkt. Op je TradeCast-kanaal kun je bijvoorbeeld op elk moment in een uitzending aan je eigen kijkers vragen een videoreactie via de telefoon op te nemen en in te sturen. Die kun je dan direct uitzenden, en laten liken door kijkers. Met de juiste ‘vloggersmentaliteit’ kun je snel en slim kwalitatief en goedkoop content produceren.”
Hoe geeft TradeCast inzicht in de kijker?
“Met statistieken, onze klanten zien van elke willekeurige kijker waar zijn interesses liggen en wat hij gezien heeft. Mijn team heeft het TradeCast-platform overigens volledig zelf ontwikkeld. Om nog meer inzicht te krijgen in de kijker hebben we nieuwe technieken ontwikkeld. De patenten zijn aangevraagd. Er staat nog veel bijzonders op de roadmap, maar het is nog te vroeg om daar meer te vertellen.”
Wat kun je vertellen over de pilot op Regiozwolle.tv?
“De regio Zwolle produceerde kwalitatief goede content, maar dit verdween op YouTube met gemiddeld zo’n 150 views. Heel zonde. Voor mij het bewijs dat het verschil tussen content produceren en content verspreiden groot is. Vanaf medio april start Regiozwolle.tv op ons platform een geheel eigen programmering, onder andere ondersteund door bedrijven uit de omgeving. We zien ook veel interesse uit de sportwereld. Met PEC Zwolle werken we aan de introductie van www.peczwolle.tv. Waar we bijvoorbeeld al live oefenwedstrijden uitzonden tijdens een trainingskamp, iets wat je als fan normaal niet ziet.”
Wat zijn nu dé voordelen van TradeCast?
“De compleetheid. We bieden on-demand een lineaire live-programmering, die wereldwijd 24/7 beschikbaar is op alle devices. Daarnaast de prijsstelling. We bieden tv-beleving met een eigen identiteit zonder dat klanten extra hardware-investeringen hoeven te doen. Tot slot noem ik de mogelijkheid om je eigen tv-zender exploitabel te maken. Onze meetbare resultaten zijn de sleutel voor succesvolle overeenkomsten met sponsors en adverteerders.”
Wat vind je vooral uniek?
“Op dit moment bestaat geen product dat hetzelfde doet als TradeCast. Dat lijkt vaak zo, maar dat is dan vaak software die slechts onderdelen van een totaaloplossing biedt. Een platform waarmee je zó eenvoudig een volledige, interactieve OTT-zender beheert, bestaat nog niet.”
Hoe ziet je verdienmodel eruit?
“We hebben een SaaS-licentiemodel van vijfentwintighonderd euro per maand. Dit is een maandelijks vast bedrag voor de klant. De kijkers betalen ons niets, al verdient de klant een miljoen met het platform. Binnen het vast model is er wel een limiet. Als je daar overheen gaat, betaal je hierna het extra dataverkeer, dit op dubbeltjes- en kwartjesniveau. Hiermee kan de klant volledig zelfstandig zijn content exploiteren, monitoren en verspreiden. Hij beschikt over een kanaal volledig in z’n eigen ‘branding-’ en zendervormgeving. TradeCast werkt in je browser, op iOS, Android, Apple TV en via smart-tv-apps.”
Wat ga je doen met de investering van 1,2 miljoen euro van pas geleden?
“We zetten het bedrag in voor onze internationale plannen en vanaf deze zomer wordt er een volledige e-learningmodule toegevoegd aan onze kanalen, waarmee klanten direct volledige audiovisuele educatie en MOOC’s kinderlijk eenvoudig kunnen inzetten. Rabobank IJsseldelta heeft het leeuwendeel van de financiering verzorgd. Het andere deel kwam van onze oorspronkelijke aandeelhouders. We voelen ons gesterkt dat een bank en onze aandeelhouders vertrouwen hebben in onze visie.”
Wat waren hoogtepunten van de afgelopen vier maanden?
“We hebben onaangekondigd in oktober TradeCast live gezet en zaten begin november al in Dublin als deelnemer van de Alpha Class 2015 op de Web Summit. Waar ook Google ons uitnodigde om op gesprek te komen op hun hoofdkantoor voor een oriënterend gesprek. Maar hét hoogtepunt vind ik de omvang van serieuze interesse in ons platform.”
Waar wil je met TradeCast staan over vijf jaar?
“Eerst gaan we binnen enkele maanden het platform is zes talen uitbrengen. Over vijf jaar willen we in binnen- en buitenland de standaard zijn voor het beheren en exploiteren van interactieve‘ over the top’- kanalen. Ik ben tevreden als we internationaal vele kanalen mogelijk maken die voor exploitanten en hun doelgroepen, groot of klein, van toegevoegde waarde zijn.”
*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Niels Pourchez.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond