Een Customer Data Platform voor het verbeteren van je één-op-één marketing
Om je één-op-één marketing naar een hoger niveau te tillen moet je de juiste balans vinden tussen het verzamelen van klantdata en wat er met deze data door marketing gedaan wordt.
Wat kun je verwachten van deze whitepaper
Deze whitepaper helpt je op weg bij het optimaliseren van je één-op-één marketingstrategie. De volgende onderwerpen worden in dit document beschreven:
- Welke voordelen het succesvol toepassen van één-op-één marketing je als marketeer biedt.
- De belangrijkste redenen waarom het segmenteren op traditionele kenmerken en attributen niet meer werkt.
- Hoe een Customer Data Platform (CDP) je kan helpen om je één-op-één marketingstrategie te professionaliseren.
Het verzamelen van de juiste data
Een belangrijke voorwaarde voor het succesvol toepassen van één-op-één marketing is het verzamelen van de juiste klantdata. Als marketeer wil je inzicht hebben in het klantgedrag, de context van je klant en de customer engagement. Een Customer Data Platform (CDP) kan je hierbij veel werk uit handen nemen en helpen bij het centraliseren van klantgegevens.
De klant centraal
Bedrijven die hun klanten een gepersonaliseerde customer experience bieden presteren beter dan marketingcampagnes die gesegmenteerd zijn op traditionele kenmerken en attributen. Het aantal contactmomenten die een bedrijf heeft met klanten neemt af, de belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- De opkomst van social media.
- Het toegenomen gebruik van mobiele apparaten.
- Consumenten lezen en vertrouwen online beoordelingen.
- Het gebruik van self-service klanthulp is toegenomen.
- Consumenten voltooien online transacties in seconden.
Een unieke en gepersonaliseerde customer experience
Ondanks het feit dat het aantal contactmomenten tussen klant en bedrijf vermindert, verwacht de consument nog steeds een optimale klantbeleving. Om een gepersonaliseerde customer experience te kunnen bieden moet je als marketeer beschikken over technologie die de customer engagement monitort en analyseert en op basis hiervan de vervolgacties bepaalt.
Het centraliseren van data
Voor het bieden van een unieke en gepersonaliseerde klantbeleving moet je beschikken over een omnichannel klantbeeld en realtime inzicht in het klantgedrag. Door gebruik te maken van een CDP kan je data verzamelen uit alle beschikbare systemen, kanalen en databronnen binnen je bedrijf. Met de verzamelde data kan je vervolgens een klantprofiel opstellen en dit profiel gebruiken voor het bieden van een gepersonaliseerde klantbeleving.