25 lessen over het selecteren van moderne technologie en services
Het kopen van marketingtechnologie kan een verwarrend proces zijn waarbij je moet jongleren met marketing, technologie en menselijke zorgen. Ook moet je navigeren door een landschap technologieleveranciers en serviceproviders. In deze whitepaper deelt Deane Barker zijn vijfentwintig lessen over het selecteren van de juiste technologieën en services. Hij deelt zijn successen, mislukkingen en soms cynische perspectieven. Je krijgt antwoord op de belangrijkste vragen:
- Wie zijn de verschillende spelers? En hoe verhouden ze zich tot elkaar?
- Wat kun je verwachten van je marketing- en technologieteams?
- Hoe kunt je het proces beheren en de claims van leveranciers evalueren?
- Hoe kun je effectief procesdocumenten schrijven, zoals offertes en RFP’s?
- Wat zijn de grootste risico’s tijdens het selectieproces?
Wat jij kunt leren van Deane Barker over het selecteren van technologie
Deze whitepaper biedt inzicht in het selecteren van een breed scale aan technologieën en services. Denk aan contentmanagement, digital asset management (DAM), marketing automation, e-mailmarketing, e-commerce en productmarketing. Deze systemen hebben een gemeenschappelijke link: ze helpen organisaties bij het creëren en beheren van een menselijke verbinding. Als zodanig hebben ze de neiging om subjectiever te zijn, en ze hebben gemeenschappelijke redenen voor adoptie en gemeenschappelijke uitdagingen voor gebruik en evaluatie.
De lessen in het boek moeten evenzeer van toepassing zijn op deze brede categorie software.
De 25 lessen van Deane Barker om het selectieproces te optimaliseren
- Er is meestal een bekende selectie van spelers
- Er is geen “soulmate” voor je project, en alles wat blinkt zal uiteindelijk zijn glans verliezen
- In sommige gevallen is het niet mogelijk om de ROI voor je project te berekenen
- Software moet meestal passen en geïntegreerd worden in bestaande techstacks
- Interne IT-groepen kunnen om verschillende redenen territoriaal zijn
- De relatiedynamiek tussen de spelers is anders
- Er kan een vage grens zijn tussen software en services
- Open-source software heeft vaak geen vertegenwoordiging
- Er is soms spanning tussen de leverancier en hun integratiepartner
- De meest grondige selectieprocessen zijn een trechter van verdiepingsanalyse
- Het ecosysteem van een leverancier moet worden beoordeeld als een kernfunctie
- Een ‘Request for proposal (RFP)’ kan soms beledigend zijn en het helpt niemand
- Weet wat je budget is en deel dit van tevoren
- Vraag om hulp als je niet weet hoe je een RFP opstelt
- Op scenario-gebaseerde demo’s zijn nuttig, maar kunnen beperkend zijn
- Let goed op hoeveel leveranciers en integrators bereid zijn om je te trainen
- Het is gemakkelijk om enthousiast te worden over iets nieuws en interessants
- Reacties op RFP’s zijn vaak een teaminspanning van meerdere providers, wat verwarrend kan zijn
- Als je geen CMS-ervaring hebt, vraag dan hulp bij het evalueren van aanbieders
- Een vijandige relatie met je integratiepartner is nooit nuttig
- De aantrekkingskracht van “out-of-the-box” -functionaliteit is meestal misplaatst en illusoir
- Slecht bestuur en vaag eigendom richten veel meer schade aan dan een gebrek aan technologie
- De lancering is niet de finish, het is de startlijn
- Veel beloofde resultaten zullen een aanzienlijke inspanning van mensen vergen
- Software is niet je redder
Elk selectieproces is een heftige cocktail van vele factoren
Ieder selectieproces voor software en services is een mix van organisatorische behoeften, menselijke emotie, technische vereisten en zakelijke realiteit. Met gevaar voor drama, het is een microkosmos van de menselijke toestand, allemaal opgerold in zes of acht weken. Het kan een achtbaan zijn, behalve dat je jaren met de resultaten moet leven. Het advies van Deane Barker is om je erbij neer te leggen dat het selectietraject rommelig en chaotisch zal verlopen.
Over de auteur
Deane Barker is de Senior Director Content Management Strategy bij Episerver, een leverancier van digitale ervaringen. Voorafgaand aan Episerver bracht Deane veertien jaar door met advies en verkoop van diensten als oprichter en partner van Blend Interactive.