Drie best practices voor effectievere e-mailmarketingcampagnes in de reisbranche
Uit onderzoek van branchevereniging DDMA blijkt dat de open en click through rates van e-mailmarketingcampagnes in de Nederlandse reisbranche lager liggen dan bij andere sectoren. Deze casestudy beschrijft de drie best practices voor het verhogen van de effectiviteit van e-mailmarketingcampagnes:
- Het opbouwen van een kwalitatief goede database.
- Het versturen van relevante content.
- Het meten en optimaliseren van je e-mailmarketingcampagnes.
E-mailmarketing: de reisbranche versus andere sectoren
DDMA heeft het onderzoek naar de effectiviteit van e-mailmarketing uitgevoerd onder 2.136 reisorganisaties. In het eerste deel van de whitepaper worden de belangrijkste onderzoeksresultaten beschreven. Lees in de casestudy wat het verschil is tussen de reisbranche en overige sectoren op het gebied van de effectiviteit van e-mailmarketingcampagnes.
Een database met kwalitatief goede contacten
Het fundament van succesvolle e-mailmarketing is een database met kwalitatief goede contacten. Dit begint bij het verzamelen van relevante e-mailadressen. Hoe kun je als reisorganisatie op een effectieve manier relevante e–mailadressen binnenhalen? Door leadgeneratie-campagnes te ontwikkelen. Lees in de casestudy hoe HolidayCars.com, Campingnavigator en Vacanceselect dit hebben aangepakt.
Ook is het belangrijk om regelmatig een re-engagement campagne te draaien om je database op te schonen en de datakwaliteit weer te verhogen. Inactieve gebruikers beïnvloeden je e-mailmarketingresultaten op een negatieve manier, dit gaat ten koste van je verzendreputatie en verhoogt de kans dat je e-mails in de spambox belanden. De casestudy bevat een voorbeeld van een campagneflow voor een heractiveringscampagne.
Het ontwikkelen van relevante e-mailcampagnes
Tegenwoordig is personalisatie de belangrijkste succesfactor van een e-mailcampagne. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de consumenten gefrustreerd raakt door onpersoonlijke en niet relevante e-mails. Het is belangrijk om een digitale dialoog met je klant aan te gaan, deze dialoog voer je via e-mail. Lees in de casestudy hoe je dit doet.
Meten, analyseren en optimaliseren
De laatste en misschien wel de belangrijkste stap voor het optimaliseren van je e-mailmarketing is het meten en optimaliseren van je campagnes. Alleen door je campagnes te monitoren kun je weten wat wel of niet werkt en kun je je campagnes bijtijds bijsturen om je doelstellingen te behalen. Een dashboarding tool kan je hierbij helpen en bespaart je bovendien veel tijd. Enkele voordelen zijn:
- Realtime visualisaties.
- Geautomatiseerde rapportages.
- Het koppelen van meerdere databronnen.
Over de auteurs
Deze casestudy is ontwikkeld door PI Marketing en Copernica. Samen zijn zij continu op zoek naar mogelijkheden om de performance op het gebied van database- en e-mailmarketing te optimaliseren.