Onderzoek: benchmark voor data gedreven organisaties (Data Survey 2018/19)
Gepubliceerd door: Big Data Expo en GoDataDriven
Tegenwoordig is het voor bedrijven makkelijk om gegevens te verzamelen en te gebruiken, het potentieel wat deze data biedt is in alle sectoren nog steeds ongekend hoog. Tachtig procent van de respondenten in dit onderzoek geeft aan data te gebruiken om dashboards en rapporten te ontwikkelen. Slechts vijftig procent gebruikt data voor het toepassen van predictive analytics. Welke redenen liggen hieraan ten grondslag?
Totstandkoming van het onderzoek
GoDataDriven heeft voor het vierde jaar op rij samengewerkt met Big Data Expo en verschillende andere partners voor het uitvoeren van de jaarlijkse ‘Data Survey’. Aan dit onderzoek hebben ruim dertienduizend professionals meegewerkt en zij hebben hun inzichten en ervaring gedeeld met betrekking tot:
- Datastrategieën en aanverwante technologieën.
- Het efficiënter werven van talentvolle data-professionals.
- Het implementeren van data science.
- Het gebruik van de cloud.
Benchmark: het gebruik van data bij data gedreven organisaties
Uit het onderzoek blijkt dat er een vijf kritische succesfactoren zijn voor het benutten van het potentieel wat data biedt. Het onderzoek gaat in op:
- Het belang van de juiste organisatiecultuur.
- Continue kennisontwikkeling de sleutel tot toekomstig succes.
- Het bieden van ruimte om te experimenteren.
- Predictive datamodellen, verder kijken dan dashboards en rapporten.
- Lokale verschillen en de belangrijkste wereldwijde data trends.
De belangrijkste aspecten van een succesvolle datastrategie
Uit het onderzoek blijkt dat een heldere visie, talentvolle data-professionals en ondersteuning vanuit het management de drie belangrijkste aspecten zijn van een succesvolle datastrategie. In dit onderdeel wordt ingegaan op de vragen: Wat is het potentieel van data? En is data een essentieel onderdeel van je strategie? In het onderzoeksrapport worden de belangrijkste onderzoeksresultaten op het gebied van datastrategieën per land beschreven.
Een belangrijk onderdeel van een succesvolle datastrategie is GDPR-compliancy. In het onderzoek is onderzocht in hoeverre de bedrijven van de respondenten GDPR compliant zijn.
Organisatiecultuur: het bieden van ruimte om te experimenteren
Experimenteren is de sleutel tot het verkrijgen van nieuwe inzichten en om snel te kunnen innoveren. Tweederde van de respondenten geeft aan dat er binnen hun organisatie voldoende ruimte is om te experimenteren. Een toereikend budget en support vanuit het management worden gezien als cruciaal bij het uitvoeren van data-innovaties.
Draagvlak voor een data gedreven werkwijze
Hoe creeër je draagvlak voor een data gedreven werkwijze? Het onderzoek beschrijft daarnaast de belangrijkste uitdagingen bij het introduceren van een data gedreven manier van werken. Enkele voorbeelden zijn:
- Het opbouwen van kennis en expertise rondom Big Data en Data Science.
- Het werven van data engineers en scientists.
- Het adopteren van agile werken.
Het opslaan en distribueren van data
Uit het onderzoek blijkt dat het per land verschilt op welke manier data wordt opgeslagen. Belgische organisatie hechten minder waarde aan een centraal data warehouse, terwijl Britse bedrijven hier juist veel waarde aan hechten. Daarnaast wordt er in dit deel ingegaan op de manier van het distribueren van data binnen de organisatie.
Data gedreven technologie
Cloud-oplossingen hebben zich in de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld en zijn een must-have oplossing geworden voor veel organisatie. Toch blijkt uit het onderzoek dat dertien procent van de respondenten de voorkeur geeft aan on-premises dataopslag. En wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de opslag van data en het maken van geavanceerde analyses? Lees in het onderzoek wat de belangrijkste verschillen per sector zijn.
Naast het gebruik van cloud-oplossingen blijkt uit het onderzoek dat het toepassen van predictive datamodellen wordt gezien als de belangrijkste data-trend. Ook deep learning, neuromarketing en blockchain worden gezien als belangrijke ontwikkelingen.
De juiste skills in huis
De ondervraagde organisaties scoren hun kennisniveau gemiddeld op 6,3 en hebben de ambitie om dit te verhogen naar een 7,9. Om dit te kunnen realiseren zien zij het aantrekken van talentvolle data-professionals als een belangrijkste vereiste. Lees in het onderzoek wat de respondenten zien als belangrijkste voordelen om talentvolle data-professionals aan te trekken. De resultaten van 2018 worden vergeleken met de onderzoeksresultaten van 2017.
Over de auteurs
- Big Data Expo is een platform waar kennis (mensen) en data elkaar ontmoeten. Big Data Expo is van mening dat big data een technologische trend is die moet worden erkend. Tijdens hun tweedaagse event worden de slimste koppen bij elkaar in één ruimte om u te laten inspireren door praktische voorbeelden van toonaangevende bedrijven.
- GoDataDriven past geavanceerde datatechnologie toe om organisaties te versnellen tijdens hun data-gedreven reis. Zij zijn gespecialiseerde in machine learning, deep learning, big data, cloud en schaalbare architecturen.
Inhoud
Algemene informatie
Managementsamenvatting
- De lerende organisatie
- Vrijheid om te experimenteren
- Meer dan dashboards
- Lokale verschillen
Strategy
- De aspecten van een succesvolle datastrategie
- Het potentieel van data
- Data als essentieel onderdeel van onze strategie
Team en organisatie
- Experimenteren
- Budget
- De uitdagingen bij het introduceren van een data gedreven manier van werken
- De grootste uitdagingen bij het implementeren van data gedreven oplossingen
- GDPR
Data
- Centraal datameer / dataopslag
- Gegevensopname en overdracht
- Dashboards en rapporten
Technologie
- Cloudbeveiliging
- Verantwoordelijkheid voor geavanceerde analyses
- Data-trends
- Eerlijkheid
- Werken met externe consultants
Vaardigheden
- Talentvolle data-professionals aantrekken, hoe doe je dat?
Bijdragers
- Big Data Expo
- GoDataDriven
- Co-auteurs
- Partners