Whitepaper
Winkels veranderen in alles-in-één hubs voor klanten
De winkel is allang niet meer alleen een plek om iets te kopen. Voorraadbeheer, online orders verwerken, persoonlijk advies geven en flexibel afrekenen: het komt allemaal samen in de winkel. Wat betekent dat voor de retailers en de medewerkers. In deze whitepaper lees je hoe Europese retailers hun winkels opnieuw inrichten om beter aan te sluiten op de wensen van de klant — online én offline.
De ontwikkelingen vragen om andere systemen, andere processen en een andere rol voor de winkelmedewerker. Maar ze bieden vooral kansen om de winkel weer écht relevant te maken voor de klant.
Belangrijke ontwikkelingen:
- Medewerkers krijgen een bredere rol – naast verkoop ook advies, service en afhandeling van online bestellingen. Technologie helpt daarbij — 55% van de medewerkers zegt dat dit hun werkplezier vergroot.
- Klanten verwachten naadloos schakelen tussen online en offline – Toch haakt 40% af als afrekenen ingewikkeld is. Mobiele kassa’s en flexibele betaalopties maken winkelen makkelijker.
- Persoonlijke service wordt belangrijker – 71% van de Europese consumenten verwacht dat winkels hun voorkeuren kennen. Hiervoor is inzicht in klantdata nodig en dit moet direct beschikbaar zijn voor medewerkers op de vloer.
- Winkels worden ook steeds vaker een logistiek knooppunt – 60% van de klanten maakt al gebruik van click & collect. Snel en foutloos afhandelen van bestellingen is daarmee essentieel.
- Data helpt winkels om sneller te sturen en processen te verbeteren – Bijvoorbeeld door realtime dashboards met verkoopcijfers of voorraadniveaus, direct inzichtelijk voor teams op de winkelvloer.
)
Log in of meld je gratis aan om deze whitepaper te downloaden
Verder gaan als gast