Deel dit artikel
-

86.000 fysieke winkels versus 40.000 webwinkels

Het aantal winkelvestigingen is in het afgelopen decennium met ruim 11 procent gedaald. Er zijn vooral minder winkels in dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding dan in 2010. Tegelijkertijd vervijfvoudigde het aantal webwinkels. Dat meldt het CBS.

Niet alleen zijn er in 2019 minder winkels dan in 2010, de Nederlandse bevolking is in deze periode met ruim 700.000 personen gegroeid. De winkeldichtheid, het aantal winkels per duizend inwoners, is dan ook afgenomen van zes in 2010 naar vijf winkels per duizend inwoners in 2019.

Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 86.000 fysieke winkelvestigingen. In 2010 waren dat er nog ruim 97.000. Het zijn non-food winkels die zijn verdwenen, van de 78.000 vestigingen in 2010 waren er begin 2019 nog 67.000 over. Het aantal supermarkten nam in deze periode toe, het aantal voedingsspeciaalzaken (zoals bakkers, slagers en de groenteboer) is min of meer gelijk aan 2010.

De afname van het aantal fysieke winkels valt niet verrassend samen met de verdere groei van het online winkelen. Het aandeel Nederlanders dat online aankopen (e-shoppen) doet, is verder gestegen. In 2019 kocht 79 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat 64 procent.

Het aantal webwinkels is zelfs verdrievoudigd in de periode 2010-2019. Bedrijven hebben steeds vaker een webshop en behalen ook steeds meer omzet uit de online verkoop. Dit geldt niet alleen voor bedrijven in de detailhandel. Ook de groothandel en industrie kunnen via internet hun producten direct aan de consument verkopen en doen dit ook steeds vaker. Het aantal webshops is in de periode 2010-2019 verdrievoudigd tot 40.000.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Rare cijfers, ik ken toch echt niet voor elke twee fysieke winkels 1 webshop, last staan dat ik de webshops ook nog fysiek zie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond