Adverteerdersbond BVA gelaten over hoge marges programmatic
“Marges op RTB en programmatic van tussen 30 en 90 procent klinken ons niet vreemd in de oren”, reageert de Bond van Adverteerders een week na het verschijnen op een explosief Amerikaans rapport over intransparantie bij media-inkoop.
Het rapport van de ANA, de Amerikaanse tegenhanger van de BVA, benoemt wat ingewijden al jaren weten. Mediabureaus kopen offline en online op zo’n ontransparante wijze in, dat ze tientallen procenten winstmarges kunnen draaien.
En dat terwijl zeker van programmatic wordt geclaimd dat het zo kostenefficiënt en transparant is. Dat klopt in theorie, maar de onwetendheid van de adverteerder zorgt ervoor dat bureaus en uitgevers met wegkomen met zaken als dark pools, belemmerende jaarafspraken en indirecte want uit het zicht weggepoetste bonussen.
De BVA in Nederland reageert een week na het verschijnen van dit als ontwrichtend bedoelde rapport met: ‘Het klinkt ons niet vreemd in de oren.’ Daarbij wijst de bond vervolgens op de mogelijkheid van adverteerders om cursussen te volgen en whitepapers te downloaden.
Voorzitter Frenkel Denie: “Het lijkt erop dat we teruggaan naar de ‘Mad Men’ tijden van de jaren ’50 en ’60, terwijl we juist in een ‘Math Men’-marketingevolutie zitten. Vandaar dat BVA proactief via specialistische trainingen en workshops adverteerders bijspijkert op wat je nu werkelijk voor wat betaalt. Zeker voor de kleinere en middelgrote adverteerders is het van belang om dit te begrijpen omdat zij vaak niet over de interne specialisten beschikken.”
Belangenorganisatie IAB onthoudt zich tot dusver van commentaar via zijn website.
Foto: Dmitry Kalinin (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond