Axel Springer wil verbod advertentieblokkers
Uitgever Axel Springer heeft Eyeo, het Duitse bedrijf achter de advertentieblokker Adblock Plus, dinsdag voor de rechter in Keulen gedaagd. Adblock Plus laat advertenties van Google, Microsoft en Amazon door omdat zij daarvoor betalen, terwijl pagina’s van andere uitgevers geblokkeerd worden.
Vorig jaar werd al eens onthuld dat Google 25 miljoen dollar zou hebben betaald aan het bedrijf achter Adblock Plus, software waarmee advertenties in browsers geblokkeerd kunnen worden.
AdBlock Plus is open source-software en werkt met alle belangrijke browsers. Het programma zou 300 miljoen keer gedownload zijn. Onafhankelijk onderzoek van Adobe en PageFair schat dat 144 miljoen gebruikers dit soort software hebben.
Hoewel Adblock Plus is bedoeld om alle advertenties tegen te houden, maakt ontwikkelaar Eyeo een uitzondering voor ‘acceptabele adverteerders’. Dit zijn adverteerders wier advertenties niet te veel afleiden, dus zonder animaties en geluid.
Maar bovenal moeten adverteerders voor doorgifte betalen. Naast Google zouden Amazon en eBay samen vijf miljoen euro op tafel hebben gelegd. Ook Yahoo zou, voor een onbekend bedrag, op de witte lijst staan.
Axel Springer Media Impact en SecenOne Media hadden vorig jaar al juridische stappen aangekondigd en het proces van Axel Springer, uitgeverij van boulevardblad Bild, is deze week begonnen. Of het wat oplevert is de vraag. De Keulse rechter maakte al meteen duidelijk dat het niet mogelijk is om dit soort programma’s volledig te verbieden en verwees naar een soortgelijke zaak uit 2014.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Patrick Lotte
Bizar dat een adblocker nu gaat bepalen wat een acceptabele adverteerder is. En hoeveel het kost om te bewijzen dat je een acceptabele adverteerder bent $$$. Wie weet hoe je een adblocker bouwt 😉
Ron
In het bericht wordt weer vergeten te vermelden dat het tonen van “geaccepteerde” advertenties uitgeschakeld kan worden.