Bedrijf achter easyJet verliest merkengeschil tegen Bunq

Bunq mag de namen Easy Money, Easy Green en Easy Bank gewoon blijven gebruiken. Dat heeft de rechtbank Den Haag vorige week bepaald. Easygroup, het bedrijf achter easyJet, wilde het gebruik van deze merken verbieden.
Bunq biedt de abonnementen Easy Bank, Easy Money en Easy Green aan. Ieder abonnement omvat verschillende bankproducten, zoals betaaldiensten en, in het geval van Easy Green, de aanvullende mogelijkheid om CO2 te compenseren. Daarnaast heeft Bunq in het verleden de tekens easyPlans en easyTravel gebruikt.
Op 9 december 2020 heeft Easygroup Bunq gesommeerd het gebruik van deze tekens te staken. Bunq heeft de sommatie van de hand gewezen, maar heeft toegezegd de kenmerkende kleur oranje niet meer te hanteren en steeds een spatie te gebruiken tussen de aanduiding easy en het opvolgende woord (dus, bijvoorbeeld, Easy Money in plaats van easyMoney).
In de rechtbank heeft Bunq de nietigverklaring van verschillende merken van Easygroup geeist, wegens gebrek aan onderscheidend vermogen.
De rechtbank oordeelde dat er een geringe mate van overeenstemming bestaat tussen de EASYJET merken enerzijds, en de tekens van Bunq anderzijds. Het element EASY heeft als zodanig geen onderscheidend vermogen. Dit betekent dat het in aanmerking komende publiek geen verband zal leggen tussen EASYJET enerzijds en Easy Green, Easy Bank of Easy Money anderzijds.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond