‘Belgen moeten bij nationale webwinkels kopen’
Vijf CEO’s van grote Belgische bedrijven roepen in een open brief consumenten op om toch vooral te bestellen bij nationale webwinkels. ‘Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt. Bij kleppers als Bol.com vloeit al het geld naar het buitenland.’
De CEO’s Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Frans Colruyt (Colruyt Groep), Bart Claes (JBC) en Luc Van Mol (ZEB) zijn in actie gekomen na recente cijfers van vakblad Twinkle. In de Top 100 van grootste webshops in het land staat pas op plaats zes voor het eerste Belgische bedrijf Vente Exclusive. In de top tien staan amper vier Belgische bedrijven, waarvan één – Vanden Borre – eigenlijk in Franse handen is.
De oproep krijgt steun van sectorfederatie Comeos. Die heeft al eerder berekend dat 53,7 procent van de online omzet in België – 4 miljard euro – naar het buitenland vloeit. Al moet men toegeven dat de Belgische bol.com of Zalando nog op moet staan. ‘Het is ook niet dat we moeten stoppen met kopen bij buitenlandse bedrijven. We zitten nu eenmaal in een geglobaliseerde wereld. Maar denk tenminste eens na over de gevolgen van je aankoopgedrag.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Omar Boussaïd
Ja maar dat is niet hoe het werkt 😉 Bol.com en Coolblue zijn goedkoper en hebben uitstekende services (gratis verzending). Als Belgische webshops meer Belgische klanten willen zullen ze moeten werken voor hun geld.
@Omar
Belgie loopt tig jaren achter qua ontwikkeling op E-commerce gebied t.o.v. de Nederlanders. Niet zo heel gek dat belgen voor nederlandse shops kiezen.
Roel
Lijkt wel op de verhalen van veel (ouderwetse) winkeliers, koop in onze winkel want we bieden euh… weinig tot geen meerwaarde :p
Wat ik hoor zijn Belgen vrij loyaal, en ik zou zelf ook liever niks in het buitenland kopen…. dat het dan toch gebeurt moet veel zeggen over Belgische webshops.
Dick
“…staat pas op plaats zes voor het eerste Belgische bedrijf Vente Exclusive. In de top tien staan amper vier Belgische bedrijven, waarvan één – Vanden Borre – eigenlijk in Franse handen is.”
Vente Exclusive is ook in Franse handen, sinds 2015 heeft Vente Privée al een meerderheidsbelang.
Seb
Het probleem in België (ik woon er zelf) is de macht van de vakbonden en een stilstaand politiek klimaat. Niets gaat hier vooruit, alles duurt jaren voordat er een knoop over wordt doorgehakt, meestal jaren nadat bijvoorbeeld Nederland dat al gedaan heeft.
Onlangs zijn de regels versoepeld om e-commerce te bevorderen, zoals nachtwerk. Maar daarvoor is nog steeds toestemming nodig van tenminste één vakbond… Zegt deze ‘nee’, dan sta je daar met je goedbedoelde e-commerce initiatief.
Bovendien is Belgisch personeel een flink stuk duurder, ben je als ondernemer meer belastingen kwijt en is bijvoorbeeld Bpost aanzienlijk duurder dan PostNL. Allemaal factoren waarom de Belg juist koopt bij Nederlandse spelers. Goedkoper en sneller.
De initiators van deze actie vergeten overigens te melden dat bijvoorbeeld Coolblue ook zorgt voor werkgelegenheid in België met eigen helpdesken, distributie, winkels en kantoren.
Menno
Jammer dat het artikel niet helemaal compleet is: bol.com is overgenomen door Ahold en Ahold is daarna samen gegaan met de Belgische Delhaize Groep…..
Profiteren de belgen dan toch indirect weer van….?