Belgische media- en telecomgroepen maken vuist tegen Facebook en Google
Negen Belgische media- en telecomgroepen werken samen rond gepersonaliseerde reclame. De bedrijven onderzoeken of ze hun klantendata met elkaar kunnen delen om advertenties persoonlijker te maken. Dat vernam De Tijd en wordt bevestigd door Guillaume Boutin, bij Proximus verantwoordelijk voor de consumentenmarkt.
De data-alliantie wil een vuist maken tegen de digitale advertentiedominantie van Facebook en Google. Beide platformen slagen er in gemiddeld meer dan 80 procent van de omzet uit digitale advertenties binnen te halen. In België bedraagt de markt voor digitale reclame net iets meer dan 1 miljard euro.
Het samenwerkingsverband heet Belgian Data Alliance en bestaat uit DPG Media (VTM, HLN), Mediahuis (De Standaard), VRT, SBS (VIER) en Telenet aan de Vlaamse kant, en Rossel (Le Soir), RTBF en RTL aan Waalse kant. Proximus nam het initiatief.
De mediabedrijven zijn de eerste tests begonnen, die eind dit jaar moeten uitwijzen of en waar de bedrijven de gegevens van kijkers, lezers of surfers met elkaar kunnen delen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Joop - Selecteren
“De data-alliantie wil een vuist maken tegen de digitale advertentiedominantie van Facebook en Google”.
Het delen onderling delen van data ziet deze alliantie als een vuist? Ik geloof niet dat Google hier ook maar 1cent minder om gaat verdienen, de kop bij het verhaal is eerder “alliantie wil graag kunnen wat Google doet, en gaat daarom meer data delen”..
m.
Hoop dat ze het wat beter aanpakken dan NLProfiel.
Los daarvan, leuk initiatief, en ik weet zeker dat de sales-tijgers van deze uitgevers dit met hele mooie Powerpoints gaan verkopen als volwaardig alternatief voor advertentie-spends op Facebook; maar nog altijd absoluut onvergelijkbaar. Een heleboel relatief ‘domme’ data bij elkaar is nog altijd niet slim.
Beter focussen op het creëren van unieke, relevante en kwalitatieve content, op dat vlak kan je Facebook challengen en verslaan; niet op data en advertising.
@De_Javaan
Meeste ongevraagde advertenties die via sociale media verspreid komen te staan is mij opgevallen dat het niet vaak worden gedeeld of geliked. Zo krijg ik wel eens vaker advertenties tegen die aldus te vaak voorkomen maar dat werkt ook bij meeste internetgebruikers vooral irritatie op. Dan kun je altijd voor kiezen: “Ik vind deze advertentie niet leuk” en dan heb je het ook niet meer op je tijdlijn.
Marcel - Dappre
Wanneer worden deze bedrijven wakker en realiseren zij zich dat bij al deze plannenmakerij het individu wederom vergeten wordt. Denk vanuit het individu en zet hem niet meer centraal! Help individuen om de partijen van zijn keuze centraal te zetten om er vervolgens een betrouwbare relatie mee aan te gaan. Geef individuen een plek in een veilig netwerk, geef hen de beschikking over hun data en laat hen zelf bepalen wat ze delen met wie. Dat delen kan veelal anoniem. Je hoeft immers niet te weten wie ik ben. Je wilt weten hoe je me blij kunt maken. Samenwerken aan een pre-competitief schema (zie QiyFoundation.org) en een daarop gebaseerd trust network is de duurzame weg naar voren. In bijgaand artikel een oproep aan Nederlandse partijen die pre-competitief willen samenwerken het verschil willen maken. Creëer waarde voor je organisatie terwijl je individuen de controle geeft over hun data. https://www.linkedin.com/pulse/omdat-persoonlijke-aandacht-scoort-marcel-van-galen/