Bijna 50 miljoen klanten voor Zalando, winstgevendheid verbeterd
Zalando zag de winstgevendheid in het tweede kwartaal verbeteren dankzij uitbreiding van het assortiment en investeringen AI-aangedreven ervaringen om klanten te vermaken. Het aantal actieve klanten groeide met 300.000 tot 49,8 miljoen.
Het bruto handelsvolume (GMV) steeg in het tweede kwartaal met 2,8 procent tot 3,8 miljard euro ten opzichte van een jaar geleden. De omzet voor Zalando zelf steeg met 3,4 procent tot 2,6 miljard euro ten opzichte van het voorgaande jaar. De gecorrigeerde winst voor rente en belastingen (gecorrigeerde EBIT) steeg in het tweede kwartaal naar 171,6 miljoen euro, in lijn met de marktverwachtingen, tegenover 144,8 miljoen euro een jaar eerder.
Het aantal bestellingen steel licht naar 63.4 miljoen. De gemiddelde bestelling per actieve klant bestaat uit 4,9 artikelen op jaarbasis.
De fullfillmentactiviteiten voor derden namen met 10,3 procent toe tot 233,8 miljoen euro ten opzichte van een jaar geleden. De gecorrigeerde EBIT daalde voor dit onderdeel van 15,5 miljoen euro ten opzichte van de periode van vorig jaar naar 7,1 miljoen euro. De daling zou zijn veroorzaakt door bepaalde investeringen.
Zalando bevestigt zijn volledige jaarprognose voor 2024 en verwacht dat zowel de handelsomzet als de omzet dit jaar met 0 tot 5 procent zullen groeien in vergelijking met 2023. De gecorrigeerde EBIT zal naar verwachting tussen de 380 en 450 miljoen euro liggen.
De Raad van Commissarissen van Zalando heeft vandaag ook aangekondigd dat het Astrid Arndt als Chief People Officer voor een nieuwe termijn van vier jaar heeft benoemd, te beginnen op 1 september 2024. Chief Financial Officer Sandra Dembeck besloot haar contract niet te verlengen na haar huidige termijn, die eindigt op 28 februari 2025.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond