Black Week start en Sint trappelt, e-commercesector op scherp
Het wordt spannend komende week met de pakjes en cadeautjes. Black Friday en Sinterklaas vallen praktisch samen. In het béste geval komt tien à twintig procent van de pakketjes voor Sinterklaas met vertraging aan.
Dat is een van de conclusies die Emerce afgelopen weken ophaalde bij specialisten die al maanden bezig zijn met hun respectievelijke voorbereidingen op – wat in Engeland heet – het Golden Quarter.
Jeroen Gehlen, mede-oprichter van logistiek specialist Wuunder, signaleerde het spanningsveld al vroeg. Tegen Emerce zei hij in oktober: “Normaalgesproken heb je aan het einde van het jaar zo’n dertig procent extra pakketjes. Dan zit er een week tussen Black Friday en de week voor Sinterklaas. Dit jaar valt dat samen in week 48. De week na Black Friday is er traditioneel de meeste vertraging van de hele piekperiode. Dat is dit jaar de week van Cybermonday op 2 december en Sinterklaas op die donderdag. Alles binnen een week tijd. De consument koopt sinterklaascadeaus in de Black Friday-week en niet los.”
Marketeers moesten kiezen welke gelegenheid ze voorrang geven in hun uitingen. “Communiceer je Sinterklaas of Black Friday?“, aldus Willem Waardenburg van Pink Marketing. Zo simpel als de vraag lijkt, zoveel impact heeft het antwoord erop. Kiest een winkel voor Sinterklaas, dan communiceren ze geen prijzen maar het concept ‘kindercadeautjes’. Kiezen ze voor Black Friday dan moeten de lage prijzen en kortingen het scherm af te spatten.
Er bleek echter ook een wat praktischer oplossing voor dit probleem. Waar Black Friday voorheen allen op die ene dag gold, werd dat op initiatief van de Nederlands e-commercesector al opgerekt naar een week. Zo kregen winkels en vervoerders meer tijd om de druk te spreiden. Dit jaar werd nadrukkelijk de week vóór Black Week al gebruikt om kortingsacties op te starten.
Data van fulfilmentspecialist Monta lieten zien dat de ‘Black Friday’-piek op donderdag 15 november inzette. Twee weken eerder dan zoals het koopjesfeest halverwege het vorige decennium uit de VS overwaaide.
Zoals het er nu naar uitziet, zo rekent Sendcloud voor, wordt maandag 2 december (Cyber Monday) de drukste pakketdag van heel 2024. Dinsdag 3 december wordt de op een na drukste dag. De Brabanders, actief in grote delen van Europa, over de omvang van de drukte: “Cyber Monday was vorig jaar de drukste dag met 195,8 procent meer pakketten vergeleken met het daggemiddelde. Dat kwam neer op 44 pakketten per seconde tegenover 15 normaal, ofwel zo’n 3.883.199 pakketten in heel Nederland.”
Om de pakketjesstroom op gang te houden, last PostNL op zondag 1 december een extra bezorgdag in. Op piekdagen zijn er daarmee zo’n 1.250 vrachtwagens onderweg en de pakketbezorgers maken elke dag ongeveer 6.000 ritten om alles op tijd te kunnen bezorgen.
Het aandeel consumenten dat van plan is een actieaankoop te doen, stijgt van 39 procent in 2022 naar een verwachte 59 procent in 2024. Ruim tweederde van de ondervraagden geeft even veel of zelfs meer (35%) uit dan vorig jaar. Dit komt naar voren in een rondvraag van ABN Amro over de populariteit en koopintentie rond Black Friday.
De categorieën kleding/schoenen en elektronica zijn het populairst, aldus de bank. Maar inkoopplatform Orderchamp ziet dat net anders. Het Nederlandse bedrijf van CEO Joost Brugmans bemiddelt in contact tussen fabrikanten en retailers. De kracht in het platform zit in het feit dat retailers er nieuw assortiment kunnen ontdekken, om vervolgens hun eigen klanten te kunnen verrassen.
Categoriëen die er uitspringen zijn: alles dat aan kerst is gelieerd, in Nederland natuurlijk ook Sinterklaas, en meubels, decoratie en seizoensdecoratie. Daar binnen zie je als topcategoriëen kaarsen en sierraden. En, opvallend, food- en drinkware, specerijen, smaakverrijkers, siropen en vlees, vis en groenten in blik.
Qua volume ziet Brugmans een stijging van vijftig procent ten opzichte van de periode buiten het feestseizoen. Nieuw aan zijn platform is, dat retailers kunnen laten dropshippen door de producent. De consument ziet daar niets van. “We noemen het voorraadloos verkopen. We zien in deze periode grote vraag naar shops die service willen inzetten. Het is een one click sign-up en directe integratie met de back-end.”
Foto: Harold Wijnholds, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond