Bol, Albert Heijn en Coolblue voeren nieuwste Twinkle100 aan
De nieuwe nummer 1 van de Twinkle100 is Apple. Althans, op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. In de ranglijst van de grootste webshops in ons land wordt dit jaar niet alleen gekeken naar de omzet – op dat gebied is bol nog altijd oppermachtig – maar ook naar de zichtbare duurzame maatregelen.
De nieuwe Twinkle100 is vandaag gepresenteerd tijdens e-commerce evenement Shopping Today in Maarssen. De redactie van vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam.
In de nieuwste editie is de Nederlandse online omzet gemeten over 2023. Het is een jaar dat gekenmerkt werd door een hoog aantal faillissementen in de sector, ook in deze ranglijst ontbreekt een groot aantal vaste namen. Toch zijn de online bestedingen toegenomen. De gezamenlijke online omzet steeg met vier procent ten opzichte van vorig jaar.
Opvallend is dat Picnic dit jaar twee posities stijgt en zowel Jumbo als Wehkamp achter zich laat. Nieuwkomer bij de grootste tien is Belsimpel, dat zijn opwachting maakt op plek 9. De top-10 grootste webwinkels in ons land is als volgt:
Naast een duurzaam en circulair productaanbod is dit jaar ook gekeken naar circulaire inspanningen op het gebied van leveren en retourneren, gebruik en onderhoud, en inzameling en hergebruik. De grote marktplaatsen zijn in dit onderzoek niet meegenomen, omdat het te complex bleek om daarvan het gehele assortiment in beeld te krijgen. Dit is ook het geval bij de nummer 1 in de Twinkle100: bol, dat als gecertificeerd B Corp wel een stevige duurzaamsheidsambitie heeft. De totale score die webwinkels konden krijgen bedroeg minimaal 10 en maximaal 110 punten.
De meeste partijen bieden beperkte informatie over circulaire en duurzame producten, waarbij consumenten vaak actief moeten zoeken via zoekbalken of door een beperkt aantal filters en (onduidelijke) labels. Met de toevoeging van deze duurzame score willen Twinkle en de HvA bijdragen aan een eenduidige manier om over duurzame maatregelen te communiceren.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond