Deel dit artikel
-

(Emerce TV) Bol zet AI in voor betere productbeschrijvingen

Handelsplatform Bol houdt een proef waarbij het met AI de productkenmerken voor verkooppartners aanvult of verbetert.

Dat is geen liefdewerk, maar pure noodzaak om producten überhaupt online te mogen laten zetten. Want als de beschrijvingen van de kenmerken te mager zijn, komen de items gewoonweg niet online.

Het is doorgaans handwerk om dit soort details toe te voegen in shops en op marktplaatsen. Bol wil dat automatiseren en werkt daartoe samen met techbedrijf Squadra.

In een interview met Geert-Jan Smits voor Emerce TV leggen Guus van de Mond en Erik Jansen uit hoe hun systeem werkt.

Jansen legt uit, dat als er te weinig productinformatie is om een listing te genereren dat Squadra dan specificaties opdregt uit foto’s, PDF’en, teksten of van internet haalt. Zo voegt de machine voor Bol.com details toe over bijvoorbeeld materiaal, afmetingen, vorm en kleur.

“Als je als bedrijf met AI begint, doe het dan zo gestructureerd mogelijk zodat je je ervaringen goed vastlegt. Eigenlijk moet je de verantwoordelijkheid hiervoor binnen de organisatie beleggen. Een AI mag nooit een blackbox worden. Je moet processen altijd kunnen herleiden.”

De Mond (foto) laat in het interview, in het kader van videocollectie ‘AI in E-commerce’ ook zien welk werk hij verder doet voor HEMA en Karwei.

De nieuwe thematische videoreeks gaat morgenochtend live.

Update 08-10-2024 9:14:
In een eerdere versie van dit verhaal werden de termen productbe- en omschrijvingen door elkaar gebruikt. De AI richt zich louter op feitelijke details, productinformatie, niet op omschrijvingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond