Deel dit artikel
-

Buitenlandse bestellingen Nederlandse webwinkels verdubbeld

Buitenlanders weten steeds makkelijker de weg naar Nederlandse webshops te vinden. In het eerste kwartaal kwam 14 procent van de orders van buiten de landsgrenzen, een verdubbeling ten opzichte van 2013.

De buitenlandse orders hoeven meestal niet heel erg ver over de grens te worden bezorgd. Meer dan de helft van de pakketjes (58%) gaat naar België en achttien procent naar Duitsland. Daarna volgen Engeland (8%) en Frankrijk 7%).

Deze cijfers laat logistiek specialist Paazl zien op basis van een onderzoek naar de bestemmingen van miljoenen verschepingen door zeshonderd Nederlandse winkels. Het signaleert dat de bestemmingen diverser beginnen te worden. Waar de meeste pakketjes eerst overwegend naar België gingen, 67 procent, melden verdere buitenlanders zich nu vaker bij onze winkeldeuren.

Nederland ligt met deze cijfers overigens nog achter op landen als Duitsland en Engeland waar respectievelijk 27 en 24 procent van de orders naar een ander land gaat.

Bernard Schreiner, directeur van Paazl, herkent dat online retailers hun pijlen steeds nadrukkelijker richten op andere internationale afzetmarkten. Een drijfveer achter deze trend noemt Schreiner het verdwijnen van logistieke barrières.

“Online retailers vinden steeds makkelijker aansluiting bij de juiste vervoerders. Door dit slim te automatiseren maakt het voor een webshop niet meer uit of een pakketje naar Rotterdam of Rome moet. Ook stijgt het vertrouwen van de consument in bestellen over de grens. Dit zal alleen maar verder verbeteren nu de Europese wetgeving voor cross-border e-commerce volgende maand van kracht wordt.

Foto: autohistorian (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten | Modation

Verbazingwekkend als je ziet hoeveel Adwords campagnes alleen zijn ingezet op Nederland en niet op België. Vaak een eenvoudige manier om extra omzet te behalen.

Start met dus een Adwords campagne gericht op het Nederlandstalige deel van Belgie. Een specifieke campagne gericht op Belgie is van belang omdat de prestaties voor bijvoorbeeld zoektermen verschillen per land.
Om de waarde per bezoek uit Belgie te verhogen is het van belang om de volgende aanpassingen door te voeren:
-Vermeld telefoonnummer met (+31), vermeld Nederland achter de plaatsnaam.
-Overweeg een Belgisch telefoonnummer
-Geef aan dat klanten uit België welkom zijn.
-Overweeg een Belgisch adres
-Overweeg een Belgisch bankrekeningnummer.
-Voeg als betaalwijze MisterCash toe
-Registreer een Belgische domeinnaam (.be)
-Gebruik op de Belgische site specifieke teksten als reservatie (reservering), solden (uitverkoop)

Wil Bremers

Als aanvulling op Maartens terechte pleidooi om de miljoenen Vlamingen niet te vergeten toch nog een opmerking: De Vlaming weet heel goed dat een .nl site van Nederlanders is en zal inderdaad een duidelijke voorkeur voor een .be site hebben. Indien je die echter klakkeloos doorlust naar een .nl site zal het taalgebruik de afkomst meteen verraden. Dus ofwel een .be site opzetten die door een Vlaming is geschreven ofwel toegeven dat je een Nederlandse site bent. Wat beter zou werken is een .nu domein of .com gebruiken omdat beide in Vlaanderen beter “liggen” dan een .nl site. Ze vinden den Ollander wel misschien goedkoop maar niet beter!
Overigens denk ook aan de verzendtarieven-vermelding voor België.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond