Datadiensten compenseren verlies SMS en spraakverkeer niet langer
Mobiele aanbieders in Nederland hebben vorig jaar weer 6,7 procent minder omzet gedraaid dan in 2012. Het totaal voor KPN, Vodafone, T-Mobile en anderen kwam uit op 5,4 miljard euro. De daling gaat hard, volgens Telecompaper, want in 2011 bedroeg de teruggang 3,8 procent.
De genoemde omzet betreft alleen de mobiele diensten, niet de verkoop van toestellen. Daarbij leverde KPN het meeste in met 7,7 procent. Vodafone zag zijn omzet ook dalen met 6,4 procent.
De belangrijkste reden van de krimp is dat er steeds minder wordt verdiend aan spraak en SMS, simpelweg omdat er minder wordt gebeld en meer gebruik wordt gemaakt van apps. Ook staan de inkomsten onder druk door regulering, concurrentie en migratie naar goedkopere merken. Datadiensten, zo’n 41 procent van het totaal, weten de teruggang onvoldoende te compenseren. “In het verleden was dat nog wel het geval, maar afgelopen jaar hebben we voor het eerst een kentering gezien”, zegt Alejandra van de Roer van Telecompaper.
In totaal zijn er in Nederland 20,5 miljoen simkaarten in gebruik. Daarbij wist KPN zijn marktaandeel te vergroten omdat meer virtuele providers (MNVO’s) hun diensten bij KPN hebben ondergebracht. T-Mobile bleef stabiel op 25 procent.
Telecompaper houdt rekening met een teruggang voor de gehele markt van vier procent in 2014 naar 5,2 miljard euro.”Door de slechte economie en de regulering was de teruggang afgelopen jaar extra groot”, zegt Van de Roer. Gouden tijden lijken er voor de aanbieders echter niet meer aan te komen. In 2018 wordt de omzet geschat op nog maar vijf miljard.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Ton
Dus dat gaan we binnenkort dan wel weer op een of andere manier merken aan de abonnementen. Het weer terugdraaien van het betalen per seconde naar betalen per minuut? Of verzinnen ze iets geheel nieuws? Ik ben benieuwd!
kees
Binnenkort is alleen internet nodig. Alle telefoonverkeer gaat voip . Wie gebruikt nog sms