Deelfiets op kleine schaal terug in Amsterdam
Amsterdam gaat kleinschalige experimenten toestaan met schone deelvervoermiddelen, zoals deelfietsen. Daarnaast verleent de gemeente aan twee partijen een stadsbrede vergunning voor het aanbieden van elektrische deelbrommers.
Dit zijn de belangrijkste onderdelen van het nieuwe beleid voor deelmobiliteit dat is vastgesteld door het college.
In de zomer van 2017 kwamen de deelfietsen in een razendsnel tempo op in Amsterdam. Nog datzelfde jaar maakte Amsterdam plotsklaps een einde aan de pakweg 7000 deelfietsen die verspreid over de stad waren geparkeerd. Bedrijfjes als Flickbike, Donkey Republic en Obike stalden hun fietsen op plekken waar Amsterdammers normaal hun fiets hadden neergezet. Flickbike haakte als eerste af, de andere aanbieders verplaatsen hun fietsen aanvankelijk naar bedrijventerreinen.
Voor experimenten met deelfietsen en andere deelvoertuigen kan in Amsterdam een ontheffing worden aangevraagd als er sprake is van een mobiliteitsopgave of -wens. Bijvoorbeeld als een bepaald gebied slecht bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Amsterdam gaat stadsbrede vergunningen verlenen voor elektrische deelbromfietsen (met helm op de rijbaan) voor twee jaar met een mogelijkheid tot een jaar verlenging. De deelbromfiets biedt een alternatief voor autoritten in de stad én kan helpen de parkeerdruk te verminderen. Per vergunning geldt een maximum van 350 elektrische deelbromfietsen.
Het nieuwe beleid wordt in mei voorgelegd aan de gemeenteraad. Als ook de raad een positief besluit neemt, kan de uitvoering starten.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond