Deense Shobr daagt supermarkten uit met Nederlandse marktplaats
Het Deense Shobr lanceert een online marktplaats voor A-merken in Nederland. Via het platform kunnen merken hun directe verkoop aan consumenten bundelen. Ze openen daarmee de aanval op de bestaande webwinkels van de grote supermarkten.
Shobr wordt een marktplaats, waar elk merk zijn eigen webomgeving krijgt. Het is een interessant concept omdat A-merken steeds minder greep krijgen op het aanbod van supermarkten, die graag ook hun eigen huismerken onder de aandacht willen brengen. Via Shobr krijgen ze de regie weer (enigszins) in handen.
Shobr is geen kleine partij. De beroemde brouwerij Carlsberg is een van de financiers. De Deense site begon in 2015 eerst onder de naam ShopAll24 als een initiatief van de Deense associatie van merkfabrikanten (DLF). Al snel werden iets van zeventig merken gecontracteerd, waaronder Heinz en Arla. Vorig jaar vertelde CEO Lars Munch Johansen al dat hij het concept ook buiten Denemarken wilde lanceren.
De Denen kunnen blijkbaar niet wachten, want de Nederlandse site is al in de lucht, hoewel de soft launch is gepland voor na de zomer. Pas begin 2018 vindt de officiële uitrol plaats, schrijft Distrifood.
Shobr Nederland is opgezet door Frank van der Tol, die eerder Wehkamp, Sligro Foodservice, Hema, Hoogvliet en Plus hielp met de bouw van hun webwinkels. Hij werkte ooit voor Accenture en Wegener.
Eind jaar wordt al een eigen dc ingericht. Er is een samenwerking met een landelijke partner op komst, waarvan de naam nog geheim wordt gehouden. Shobr Nederland is ook in gesprek met bloemenleveranciers en andere versaanbieders.
Het aanbod zal in het begin beperkt zijn, zo’n 3000 artikelen, maar bezorgen is gratis en op het door de consument gewenste tijdstip, veelal de volgende dag. Dat betekent dus ook (tot op zekere hoogte) concurrentie voor websuper Picnic.
Shobr treedt 27 juni naar buiten op het Food & E-commerce Event van Distrifood en Twinkle.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond