Duitse mediabedrijven vangen weer bot in zaak tegen Adblock Plus
Drie grote Duitse mediabedrijven zijn er nog altijd niet in geslaagd om Adblock Plus tegen te houden. Ook de arrondissementsrechtbank in München ziet geen bezwaren tegen het gebruik van adblockers, bleek donderdag.
De Süddeutsche Zeitung, reclameverkoper IP-Deutschland en ProSiebenSat1 voeren al langer een juridische strijd tegen Eyeo GmbH, het Duitse bedrijf achter Adblock Plus. Hun eerste poging bij een arrondissementsrechtbank in Keulen strandde.
Ook gisteren tijdens het hoger beroep werden alle bezwaren, zoals marktmisbruik, inbreuk van het auteursrecht en beperking van de persvrijheid, van tafel geveegd. Het komt er op neer dat gebruikers volledig in hun recht staan om advertenties tegen te houden.
Uitgevers zitten in de maag met adblockers, vooral AdBlock Plus, dat al dan niet tegen betaling bepaalde advertenties wel doorlaat. Maker Eyeo stelt daarvoor strenge criteria vast, zo mogen de advertenties niet te ‘schreeuwerig’ zijn. Dit is een doorn in de oog van de uitgevers, die de regie over hun advertenties kwijtraken.
Eerdere pogingen om AdBlock Plus aan te pakken faalden ook al. RTL, Axel Springer en ProSiebenSat1 hebben Eyeo GmbH, het bedrijf achter Adblock Plus, reeds in 2014 al eens vergeefs gedagvaard. Duitse uitgeverijen Zeit Online en Handelsblatt kwamen ook al niet ver.
In 2015 steeg het wereldwijde adblockergebruik reeds met 41 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Pagefair en Adobe schatten destijds dat de markt zo’n 21,8 biljard dollar misloopt door deze plotselinge groei.
Soms worden kleine succesjes geboekt. Adverteerders hebben onlangs het bedrijf Admiral ingezet. Die heeft een (gecompliceerde) maas in de zogenoemde Digital Millennium Copyright Act (DMCA) gevonden. Deze Amerikaanse wet kan worden gebruikt om tools aan te pakken waarmee bepaalde toegangscontroles kunnen worden omzeild. Zo wist Admiral een adverteerder van een zwarte lijst voor adblockers af te krijgen.
Wat Duitsland betreft is die Amerikaanse wet geen optie. De mediabedrijven moeten het nu hogerop zoeken: het Bundesgerichtshof, maar dat zal op zijn vroegst pas volgend jaar worden. Eyeo CEO Till Faida gaf gisteren aan dat hij het liefst een constructief gesprek wil met de uitgevers, als het even kan buiten de rechtbank om.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
G. Bulten
Als die reclame als erg irritant wordt ervaren, waarom willen de adverteerders daar dan mee doorgaan? Ik herinner me irritante reclames en mijdt die merken/bedrijven. En dat doe ik heel actief. Zouden meer mensen moeten doen, als adverteren echt averechts werkt houdt het vanzelf op. Niet irritante adverteerders trekken op positieve manier mijn aandacht en dat zijn de merken/producten waar ik wel naar kijk of koop.