Ook Duitse vervoerders vrezen kerstdrukte e-commerce
Duitse pakketvervoerders zetten zich schrap voor de aanstaande kerstdrukte vanuit webwinkels. Het logistieke apparaat kraakt in zijn voegen. Sommigen nemen geen nieuwe klanten meer aan.
Consumenten omarmen e-commerce nog intenser dan ze afgelopen jaren al deden. Ze zijn verwend geraakt. Het hele jaar door kunnen ze tot laat pakketjes bestellen om die de volgende dag keurig te ontvangen. Niet zelden zonder daar een cent aan bezorgkosten voor te betalen. Het lijkt begint erop te lijken dat pakketvervoerders hun beloftes niet meer kunnen waarmaken.
PostNL deed er begin deze week niet geheimzinnig over. De acties van webshops voor Black Friday leidden tot zoveel drukte dat niet meer op tijd kon worden geleverd. Alles draait op volle bezetting en zelfs dat is niet genoeg.
Die Welt beschrijft dat in Duitsland vergelijkbare situaties ontstaan. De krant sprak met een aantal vervoerders en concludeert dat er veranderingen nodig zijn.
Vervoerder Hermes, bijvoorbeeld, werkt met een contractuele bovengrens aan het aantal items dat het voor een klant vervoert. En GLS heeft ervoor gekozen om nu tegen het einde van het jaar geen nieuwe klanten meer aan te nemen. Die moeten wachten tot begin volgend jaar.
De reden dat het logistieke apparaat niet meer vraag aankan is, zo luidt de analyse achteraf, dat vervoerders lange tijd voor lage prijzen hun diensten hebben aangeboden. Zo lang de vrachtwagens maar vol zitten is het goed, was de gedachte. En: liever bij ons dan bij de concurrent. Dat kan niet meer. Logistiek specialist Hanjo Schneider van Otto Group zegt dat de prijzen omhoog moeten en, daarnaast, dat er andere prijsmodellen moeten worden gehanteerd.
DPD en DHL vertellen aan Die Welt dat ze geen bijzondere maatregelen treffen richting kerst. Ze draaien met zoveel mogelijk mensen op zo hoog mogelijke capaciteit.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond