Deel dit artikel
-

Tesla Powerwall, een flinke batterij voor thuis aan de muur

Volgens Elon Musk is de vorige week aangekondigde Tesla Powerwall het ‘ontbrekende puzzelstukje’ om de CO2-uitstoot terug te dringen. Kan door deze batterij het stroomcontract definitief de deur uit?

Afgelopen donderdag werd het nieuwe geesteskind van Elon Musk, tevens CEO van Tesla, gepresenteerd in een Steve-Jobs-achtige setting: een zaal met een handjevol journalisten, een groot aantal medewerkers en fans, Musk die een PowerPointpresentatie voorziet van commentaar en fans die bij saaie data joelen en juichen. Het bekende techpresentatieverhaal.

Het geheel kwam nogal knullig over: Musk keek voortdurend naar de diapresentatie, giechelde vaak schaapachtig en liet de climax over aan een filmpje. Het kon menig techsite waarschijnlijk niet deren, aangezien de Powerwall direct als revolutionair werd bestempeld; wbsite The Verge bestempelde de toespraak zelfs als ‘de beste techkeynote ooit’. (De presentatie is aan het eind van dit artikel nog eens te bekijken.)

Grote batterij

De Powerwall is een 10 kWh lithium-ionbatterij (er is ook een 7 kWh-versie), die zijn energie opslaat vanuit zonnepanelen of vanaf het stroomnet, bijvoorbeeld ’s nachts als het stroomtarief laag is. De visie van Musk is om uiteindelijk elk huis te voorzien van één of meerdere Powerwalls ( negen kunnen er aan elkaar worden gekoppeld) en geen gebruik meer te maken van stroom opgewekt uit fossiele brandstoffen.

Musk wil zelfs verder gaan en bedrijven volledig van oplaadbare batterijen voorzien. Zo is er voor het bedrijfsleven de Powerpack die 100kWh levert en gekoppeld tot wel 10 MWh. In vergelijk met de de batterijen die we terugvinden in de Tesla Model S, die tussen de 60 en 85 kWh leveren. Wil je hetzelfde resultaat in huis halen, zul je dus minstens zes Powerwalls aan de muur moeten koppelen. Met een bedrag van 3500 dollar per Powerwall tikt dat best even aan.

Kosten

Overigens ben je er nog niet met 3500 dollar. De batterij levert namelijk gelijkstroom en uit een normaal stopcontact komt wisselstroom. Tesla heeft hier een omzetter voor die ook nog eens 1000 dollar kost. Met een eventuele huur, onderhoud, installatie en controlunit, komt het kostenplaatje dan al gauw aan 7000 dollar. En dan gaan we in deze situatie er ook nog vanuit dat je al zonnepanelen op je dak hebt liggen.

Het is overigens maar de vraag of je met die panelen genoeg energie kan opwekken om het geheel rendabel te maken. Terugleveren, zoals nu vaak gebeurt, levert meestal maar de helft op van wat je zelf betaalt, maar 7000 dollar betekent toch zeker 15 tot 20 jaar zonnige dagen om uiteindelijk quitte te spelen.

Feiten

U merkt dat ik nog niet laaiend enthousiast ben, in zoverre, de intenties en visie juich ik meer dan toe, de uitvoering valt me gewoon wat tegen:

  • Hoe je het ook bekijkt, het is een normale lithium-ion batterij. Een afgeleide van de Panasonic-batterij uit de Model S. De allereerste Powerwalls die Tesla gaat fabriceren, zijn ook gewoon Panasonic-batterijen met een mooie Tesla-omhulsel eromheen. Pas in 2017, als de Giga Factory in Nevada wordt geopend, zal het bedrijf eigen batterijen produceren.
  • De Powerwall is efficiënt, maar er is nog steeds een verlies van 8 procent bij opslag, ontlading en omzetten. De batterij opladen in de daluren, om deze dan met 8 procent verlies weer te leveren in de piekuren, zal dan niet heel veel effect hebben op je stroomrekening.
  • In geval van stroomuitval (wat in sommige delen van de Verenigde Staten vaker voorkomt dan in ons land) heb je voor een paar uur nog stroom, daarna zul je genoeg moeten hebben om hem weer op te laden. Daar heb je veel zonnepanelen voor nodig. Een losse generator op gas of olie is bij een langere periode effectiever.
  • Er is verder nog niet gesproken over garantie en aantal oplaadcycli en vervanging en recycling van oude batterijen.

Geen echte revolutie dus op batterijgebied, niet goedkoop, niet effectief, maar ook minder creatief zoals bijvoorbeeld Leaf to Home van Nissan. Hierbij wordt de batterij van de auto opgeladen door zonne-energie en kun je je huis ‘aansluiten’ op de batterij van de Leaf. Marketingtechnisch ook nog interessant, koop een Model S en je hebt tegelijkertijd een ingebouwde Powerwall in je garage staan. Je hebt dan alleen nog een inverter nodig.

Waarschijnlijk zal Tesla het van de Powerpack moeten hebben en zoals het er nu uitziet, vliegen die straks als warme broodjes uit de Gigafabriek.

Deel dit bericht

5 Reacties

Flores

“Terugleveren, zoals nu vaak gebeurt, levert meestal maar de helft op van wat je zelf betaalt”

Dit is absoluut niet waar, in NL krijg je 100% mits je niet meer levert dan je verbruikt.

Bart

Ik wacht nog even op de aluminium-ion batterij. Dan wordt het pas echt interessant!

De Prins

Groene stroom opslaan in zwaar milieu belastende batterijen ??????
Logisch zeker niet, onverantwoord de te meer.
Recyclage van Lithium batterijen kost meer dan de productie ervan.
Zullen we opnieuw een afvalberg aan ons nageslacht opzadelen ?
Goed bezig, Tesla !!!!

Iertje

Mooie ontwikkeling,

Kijk ook eens naar de ontwikkelingen en potentie van grafeen-batterijen. Zelf ben ik erg gecharmeerd van auto-conversie naar elektrische auto. Zo worden de eerst peperdure mrb-zwaargewichten plots mrb-vrij… Een goeie batterij is dan natuurlijk een must.

Brandstof goedkoper…
Onderhoudskosten drastisch omlaag…
Niet meer de overheid spekken met die belachelijk hoge MRB..

Jack

Terug leveren heet “Salderen” en is totaal niet interessant en het levert maar een kwart op wat je er voor betaald dus ongeveer € 0,06 maar dan ben je er nog niet met alle regels en gezeik wat de leveranciers wel en niet moeten en willen en vooral laten, en het is ook niet eerlijk.

Zelf opslaan gaat helemaal nergens over op dit moment want het rendement en het break-even punt ligt niet op 20/25 jaar maar eerder over 100 jaar.

Waar de truc ligt is n.l dat je een kleine over capaciteit moet hebben wat je aan stroom opwekt en dat terug gaat leveren met alternatieve energie! Je betaald dan geen stroom kosten meer en betaald je installatie af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond