Eerste Nederlandse hub e-sports gelanceerd
Het nieuwe platform Esports Club wil de onafhankelijk koepel worden met alle voor Nederland relevante informatie over e-sports.
Vandaag lanceert Esports Club met een overzicht van alle toernooien die er komende weken in het e-sportsdomein worden gespeeld. Dat gebeurt vanuit Triple door Corne Dubelaar de Esports director daar en Ward Geene. Geene definieert e-sports breed: ‘een geheel van game, spelers of teams en een toernooi-organisator die de regels handhaaft die niet in het spel zitten.’ Steeds vaker is daar ook een live publiek bij aanwezig.
“Het is een gefragmenteerde markt wat de informatievoorziening betreft. We willen alle andere initiatieven in Nederland versterken zodat er meer commerciële interesse in e-sports kan ontstaan. Toernooien hoeven dan bijvoorbeeld niet per se alleen alle mediapush te doen. Ons belang is de taart van deze markt groter te maken door hem allereerst zichtbaar te maken.”
Media-analisten voorspellen al jaren een explosie in niet enkel het aantal spelers en kijkers naar e-sports, maar ook de bestedingen van adverteerders daaraan. Newzoo schat dat de mediabestedingen in 2021 op 1,7 miljard dollar zullen liggen. Internationaal gezien beginnen de eerste grote merken al in te stappen, onder wie Mastercard en Aziatische telecombedrijven. In Nederland is Paypal bijvoorbeeld sponsor van Ajax in de eDivisie.
Het toernooienoverzicht wordt later dit jaar uitgebreid met inhoudelijke beschrijvingen van de competities. En op termijn wil Esports Club ook data over spelers, teams en toernooien kunnen geven.
In de wat nabijere toekomst wil Geene echter een uitgave- annex redactiemodel opzetten. Hij wil redactionele dossiers, al dan niet onder white label, kunnen bieden aan andere mediaredacties. In die dossiers, of subportals, staan wedstrijd- en toernooi-informatie zoals die ook in de kranten staan. Daartoe wordt samengewerkt met auteurs die zijn gespecialiseerd in games.
E-sports staat in oktober 2019 in Nederland extra in kijker. Dan vindt voor het eerst de Rotterdam Rotterdam Games Week plaats. Onder andere de gemeente investeert fors in het optuigen van dit festival en doet dat voor meerdere jaren achter elkaar. Naast het eerste internationale toernooi Counter-Strike vindt dan in de Ahoy’ ook het Dreamhack-event van MTG plaats. Een begrip onder gamers.
Foto: PSF eSports (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jan
Leuk initiatief maar ik stel voor dat ze eerst een certificaat upgraden (nee, geen Symantec) en een website op Azure instellen (Azure web error 404). Dan kunnen we ook zien wat ze te bieden hebben.