Eindhovense Effenaar krijgt speciale VR-studio
Eindhoven krijgt een zogeheten volumetric video capture studio voor VR content. Het wordt de eerste studio in zijn soort in Nederland. Met zo’n studio kunnen VR opnamen worden gemaakt waarin toeschouwers zelf kunnen wandelen.
Natasja Paulsen, Creative Director van Dutch Rose Media, maakte het nieuws dinsdagmiddag bekend op Cross Media Café in Hilversum, dat geheel was gewijd aan VR en AR.
Bij VR content is er doorgaans geen sprake van echte interactie. De toeschouwer kan bij realistische opnamen (niet getekend door een computer) hooguit het perspectief veranderen door opzij of omhoog te kijken. Met een volumetric video capture studio kunnen VR opnamen worden gemaakt waarin de toeschouwer ook zelf een actieve rol kan spelen, bijvoorbeeld door op medespelers af te lopen.
De samenwerking met poppodium Effenaar is opgezet omdat daar al veel benodigde apparatuur aanwezig is. De studio wordt voorlopig per dag verhuurd, vertelde Paulsen. “Omdat er veel voorbereiding bij komt kijken en omdat we er zelf ook moeten van kunnen leren.” De studio zou nog dit jaar in gebruik moeten worden genomen.
Paulsen maakt AR producties voor een groot aantal klanten, waaronder de HEMA, Rabobank, TU/e, Philips Museum, Telfort en Staatsbosbeheer.
Volumetric video capture studio’s zijn wereldwijd op de vingers van een hand te tellen. De grootste, die van Intel, staat sinds januari in een hangar op het vliegveld van Los Angeles. In Europa is er een Franse studio 4DViews en het Fraunhofer Instituut heeft vorige maand ook een studio ingericht.
Dat VR ondanks snelle technische ontwikkelingen een nog zeer jonge markt is bleek gisteren uit het relaas van Dajo Brinkman, 360 camera operator van Ozo rental. Hij kocht voor 40.000 euro een VR camera van Nokia en stortte zich in een ongewis avontuur. Inmiddels heeft hij een groot aantal producties gedraaid, maar in het najaar liepen de opdrachten zo sterk terug dat Brinkman vreesde dat de hype voorbij was. Inmiddels heeft hij weer werk, “maar wat ik wel merk is dat er geen echte inhoudelijke producties worden gemaakt. De Luizenmoeder in VR zie ik er voorlopig niet komen. Al was het maar omdat veel consumenten nog geen VR bril in huis hebben.”
Nog een tegenvaller: Nokia trok de stekker uit zijn cameraproject en een opvolger van Ozo is er niet gekomen.
Ook Paulsen wees op de onrustige markt, waarin standaarden zomaar verdwijnen omdat de makers worden opgekocht en diensten onbetaalbaar worden. “Zorg altijd dat je zelf de eigenaar blijft van de content die je gemaakt hebt. Content is veel belangrijker dan techniek.”
De technologie op VR te bekijken wordt overigens steeds beter en het aantal platforms waar VR te zien zal zijn gaat de komende tijd fors stijgen. Avinash Change van WeMakeVR (vooral bekend van de productie Meeting Rembrandt) noemt Sony’s Playstation en zelfs Netflix als toekomstige platforms. Ook ziet hij een toekomst voor user generated content als de brillen betaalbaar worden en de content makkelijker geproduceerd kan worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond