Deel dit artikel
-

Emerce E-commerce Live!: ‘Tweederde van klanten wil duurzamere producten’

Steeds meer consumenten zeggen duurzamere producten te willen aanschaffen. Data en doorzettingsvermogen zijn onmisbaar voor een duurzaam assortiment, blijkt uit een gesprek met de CEO’s van Flinders en Gerrard Street tijdens Emerce E-commerce Live!

Designmeubel retailer Flinders spant zich al een tijdje in om de duurzaamheid van zijn assortiment in kaart te brengen. Dat begint bij het inkaderen van wat nu precies duurzaam is. CEO Oscar Diele noemt onder andere het productieproces, werkomstandigheden en grondstoffen.

Over dergelijke zaken worden data uitgevraagd bij leveranciers. Flinders ‘weegt’ deze en werkt toe naar labeling – en op termijn filtermogelijkheden – in de webshop. Een product wel of niet een duurzaamheidslabel geven is best subjectief, erkent Diele.

Tweederde van zijn klanten heeft hier behoefte aan, stelt hij. De helft wil er ook meer voor betalen.

Ook Gerrard Streets Dorus Galama ziet een groeiende interesse bij consumenten, maar nuanceert dat dit veelal een overtuiging van zijn klanten is en uit campagnes blijkt dat service vaak minstens zo belangrijk is.

Gerrard Street produceert en verkoopt high-end hoofdtelefoons die modulair zijn, waardoor onderdelen zijn te vervangen, zodat de producten langer meegaan en idealiter kunnen worden gerecycled. Bij de bestelling van een nieuw onderdeel krijgen klanten dan ook een retourenveloppe voor het defecte item.

Als start-up blijkt het een uitdaging om het proces van productie tot hergebruik sluitend te krijgen. De Chinese productiefaciliteit – “Voor elektronica kun je nog niet anders, daar zijn we ook eerlijk over” – ziet liever grote aantallen dan een duurzame insteek, schetst Galama.

En ook recycling is pas interessant als er volume is. “We zitten nog in fase 1, gericht op hoe we het in de markt zetten en hoe lang de levensduur kan zijn.” Qua vermarkten stapte het bedrijf af van alleen een abonnementsmodel naar ook on- en offline verkopen.

Op de vraag waarom Flinders deze stappen zet, wijst Diele erop dat retailers een belangrijkere rol hebben dan soms gedacht wordt. “Jij hebt de plek waar de klant z’n koopkeuze maakt. We kunnen de gids zijn voor consumenten om een duurzame keuze te maken.”

Praktisch gezien zet Flinders in op duurzaamheid meetbaar maken en doelen stellen. En vooral leveranciers erbij betrekken en prikkelen. Bijvoorbeeld door ze meer kans te geven om “op het podium te staan, bijvoorbeeld in mailings”, stelt Diele.

De verschillende krachten die momenteel spelen – van hoge inflatie en teruglopende online bestedingen tot krapte op de arbeidsmarkt – mogen verduurzaming niet aan de kant drukken, meent de Flinders-CEO. “Dingen die niet urgent zijn maar wel heel belangrijk, daar moet je tijd voor maken.” Bovendien, vervolgt hij, is aan zoekopdrachten en reacties van consumenten duidelijk te merken dat er behoefte is aan duurzame alternatieven.

Laten zien dat een duurzaam model werkt, is an sich al een meerwaarde, stelt Galama. Concurrenten houden een bedrijf als het zijne in de gaten, maar zijn zelf vaak te groot om het roer vlot om te gooien.

Het geeft een bedrijf als Gerrard Street ook bestaansrecht. “Je verhaal is een differentiator, zelfs in een verzadigde markt.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond