Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: ‘Verkopen jullie nog wel pakken dan?’

Retourzendingen vormen een aanzienlijke uitdaging voor de mode-industrie, met hoge kosten en milieu-impact als gevolg. Ook de Belgische mode industrie heeft daar mee te maken. Op Emerce Fasion deelt Greet Dekocker waardevolle inzichten uit een recente studie, uitgevoerd in samenwerking met onderzoekster Heleen Buldeo Rai van de VUB.

Ze legt uit hoe monetaire maatregelen, zoals het aanpassen van retourkosten, consumenten kunnen ontmoedigen om onnodig veel artikelen te retourneren. Procedurele maatregelen, zoals verbeterde product-informatie en duidelijke retourprocessen, helpen daar ook bij.

Daarnaast worden technologische maatregelen belicht, zoals het gebruik van geavanceerde fitting-technologieën en data-analyse om retourzendingen te voorspellen en te voorkomen.

Ook Suitsupply komt naar Emerce Fashion. Het bedrijf blijft trouw aan hun kernbelofte: het leveren van perfect passende pakken. Hoe blijft een traditioneel bedrijf als Suitsupply relevant? Wietse Smits geeft antwoord op de meest gestelde vraag aan Suitsupply: ‘Verkopen jullie nog wel pakken dan?’.

Max Pinas belicht de impact van Generatieve AI, nieuwe UX-paradigma’s en geavanceerde algoritmes op de mode-industrie. Deze technologieën veranderen de manier waarop trends worden voorspeld en gepersonaliseerde ervaringen worden gecreëerd.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan de invloed van deze technologieën op social media, specifiek gericht op Gen Z en Generatie Alpha. Max laat zien hoe de modekeuzes van deze jongere generaties worden gevormd door AI-gestuurde aanbevelingen en interactieve, gebruiksvriendelijke interfaces.

Studio Anneloes is het Nederlandse modemerk voor powervrouwen. Het merk heeft een verkoopnetwerk van meer dan driehonderd winkels en een krachtige webshop en app, waar inspiratie, beleving en advies belangrijke pijlers zijn.

Transparantie speelt hierin een grote rol. Met het oog op de wetgevingen die de Europese commissie gaat uitrollen, probeert Studio Anneloes een koploper te zijn in het zetten van stappen naar een duurzamere textielindustrie. Hoe je dat doet in de praktijk laten zij zien met voorbeelden als hun tweedehands platform ‘Retravel’ en het Digitaal Product Paspoort in samenwerking met Tappr.

Meer namen van sprekers volgen nog.

Emerce Fashion wordt 12 september gehouden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Foto Peter Boer

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond