Deel dit artikel
-

(Emerce TV): ‘AI uitzendkrachten worden gemeengoed’

Zou je volgende collega een AI bot kunnen zijn? Hans de Penning, medeoprichter en CEO van AI-startup Neople, denkt dat virtuele collega’s binnen organisaties gemeengoed gaan worden. Hij vertelt er meer over in Emerce TV. De collectie rond AI is vanaf 8 uur te bekijken.

Neoples AI-collega’s zijn ontworpen om de werklast te verlichten in verschillende systemen. De AI-uitzendkrachten geven antwoordsuggesties, worden getraind op bedrijfskennis en integreren naadloos in diverse werkomgevingen.

Sinds de oprichting in januari 2023 heeft het jonge bedrijf ruim 100 Neoples geplaatst bij verschillende bedrijven waaronder Flinders en Vatamin Store.

De Penning: ‘De naam is afgeleid van New People. Het is niet een soort van abstract tooltje. Het is echt een collega met een karakter die je kunt aanspreken. Alleen worden ze nooit chagrijnig.’

Het is ook geen chatbot die standaard antwoorden formuleert. Soms wordt hij juist beperkt in zijn antwoorden. ‘Je wilt niet dat hij zomaar iets verzint. Dus wordt wel gecontroleerd op welke vragen hij mag antwoorden.’

De AI uitzendkracht zou bijvoorbeeld een nieuwe collega kunnen inwerken met informatie hoe de organisatie functioneert. Of informatie verstrekken over producten of klanten. Klanten komen overigens zelf niet in aanraking met de AI hulpjes.

Een standaard AI collega kost 1500 euro per maand. Hij kan geïntegreerd worden in bestaande software omgevingen, zoals die van FreshWorks en Zendesk, verzekert De Penning. ‘Hij moet kunnen zoeken in databases, om maar eens wat te noemen.’

De Penning zegt dat teams vanaf twee of drie personen al gediend zijn met een AI collega.

Het bedrijf heeft onlangs nieuwe financiering binnengehaald en met dat geld wil Neople uitbreiden naar het buitenland. ‘Sinds kort hebben een kantoor in Berlijn. Daar hadden we al klanten die nu lokaal ondersteund kunnen worden.’

‘De ontwikkelingen op dit gebied gaan vrij snel. Enkele jaren geleden zaten we nog op het niveau van chatbots die de vraag niet begrijpen en je dan met een echte medewerker moeten doorverbinden. We gaan ook meer met spraak en beeld doen, dat kun je laten zien wat er bedoeld wordt.’

De video De eerste echte AI-collega in klantenservice: wie durft? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond