Deel dit artikel
-

(Emerce TV) ‘Banken houden angst voor datadelen’

Privacy is een niet te vermijden onderwerp in de snel veranderende online marketingwereld. Tegelijkertijd is meer data delen noodzakelijk voor efficiënte marketing. Financiële dienstverleners kunnen dit niet negeren, willen ze concurreren met digital natives. Zegt Director van data & analytics bureau Cloud Nine Digital Janus de Visser bij Emerce TV.

Om 08.00 uur gaat de videocollectie Wat is nieuw binnen Financials? Live, waarin trends en ontwikkelingen in de digitale wereld rond geld en financiën aan bod komen.

Er is een spanningsveld tussen privacy en marketing sinds fabrikanten als Apple en partijen als Google restricties hebben doorgevoerd op het gebied van privacy. De cookie gaat verdwijnen en dat was de manier voor marketeers om klanten te herkennen, ook op websites van derden. ‘De wijze waarop we marketing bedrijven is veranderd. Wat we tien jaar geleden nog konden doen, kan nu niet meer.’

Elk bedrijf zal ‘moeten gaan bewegen’, zegt De Visser. ‘We gaan naar een toekomst waarbij we persoonsgegevens moeten gaan delen met partijen als Google of Meta. Denk aan een e-mail adres of een account.’ En dat kan zolang je de klant volledige controle geeft over hoe partijen hun gegevens gebruiken.

Financials nemen die stappen doorgaans niet, vaak vanuit een angst voor innovatie, waardoor ze de kaders van de wet niet graag opzoeken. De Visser: ‘Je ziet een sterke risico-aversie rond datagebruik, terwijl marketing juist vraagt om meer data. Klanten verwachten dienstverlening die op hun behoeftes zijn afgestemd, daarvoor moet je je bekend maken aan de buitenwereld. Dat levert problemen op, vooral bij compliance afdelingen die een gesloten loket gedrag vertonen. Marketeers stellen dan vaak weer niet de juiste vragen om de jurist mee te krijgen.’

Cloud Nine Digital heeft een complianceteam opgericht zodat de deur naar de jurist alsnog kan worden geopend. ‘Je moet de jurist uitdagen om mee te laten denken. Trek het abstractieniveau naar boven zodat je additionele persoonsgegevens uit je klantenbestand met deze partijen kunt delen.’

De video Voordeel voor de klant, maar banken houden angst voor data delen kun je na registratie gratis bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond