(Emerce TV): Rijksmuseum wil de plezierbelever inspireren
Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van 800 jaar Nederlandse geschiedenis. De wens (en de uitdaging): een bredere groep bereiken. Over deze campagne spreken we in Emerce TV met Nanet Beumer, hoofd digital, marketing en campagnes bij het Rijksmuseum.
Sinds 2019 leidt ze een digitaal team en ontwikkelde ze een digitale strategie, inclusief een storytelling platform en online specials zoals de virtuele tours. Sinds 2021 zijn marketing en campagnes ook onderdeel van haar verantwoordelijkheden.
Met haar team heeft ze een multi channel aanpak ontwikkeld om zowel online als offline bezoekers een ‘onvergetelijke ervaring’ te bieden.
In de afgelopen maanden ia hard gewerkt aan het maken van het merkverhaal. De nieuwe merkcampagne is begin november live gegaan. ‘We hebben de vaste en de tijdelijke collecties. De volledige collectie is goed voor 2,7 miljoen bezoekers per jaar, 75 procent van de bezoekers komt voor de vaste collectie. Maar we willen ook graag de plezierbelever inspireren, zeg maar het Efteling publiek dat een dagje uitgaat met een etentje. Dat zijn mensen die niet direct aan het Rijsmuseum denken.’
Online bereikt het Rijksmuseum veel meer geïnteresseerden dan fysiek. Beumer schat het bereik op 70 miljoen op jaarbasis. ‘Onze strategie noemen we pitch, play en punch en daar zetten we veel kanalen voor in. Onze volledige collectie is online in hoge resolutie beschikbaar en daar doen mensen van alles mee, ze maken van schilderijen zelfs gordijnen. We willen in de toekomst, al dan niet met ondersteuning van AI, het aanbod toegankelijker te hebben. We hebben ook een bibliotheek en archieven die je moeite van het ontdekken waard zijn.’
De video De nieuwe merkcampagne van het Rijksmuseum: 800 jaar Nederlandse geschiedenis digitaal verteld is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond