Deel dit artikel
-

(Emerce TV) ‘Shopify standaard onder e-commerce platforms’

Op het gebied van e-commerce platforms is er wellicht straks geen absolute kampioen meer, zeker niet op het vlak van B2B. Zegt Sander Mangel, die in Emerce TV een helder overzicht geeft van de belangrijkste e-commerce platforms die in Nederland actief zijn. De videocollectie E-commerce Platforms: actuele trends en innovaties gaat vanaf 8 uur live.

‘Shopify heeft veruit het grootste marktaandeel in B2C, ten koste van Magento. Magento was ooit standaard in deze sector, maar Shopify is nu het eerste waarnaar gekeken wordt. En wat ze nu niet leveren, leveren ze morgen wel,’ zegt Mangel.

Mangel is de oprichter en Senior Solutions Architect bij Open Commerce, een boutique consultancy bureau gespecialiseerd in e-commerce en digitale transformatie. Met meer dan vijftien jaar ervaring in de sector heeft Mangel gewerkt met verschillende e-commerce platforms zoals Magento, Shopware en Shopify.

‘Nederland doet het best goed met e-commerce’, legt Mangel uit. ‘We zijn tiende in Europese ranglijst, direct onder veel grotere markten als Duitsland, Frankrijk en het VK. Eigenlijk is het bizar dat we zo hoog staan, maar wel te verklaren: we hebben een goede breedbandinfrastructuur en de levertijden zijn kort omdat we geen groot land zijn. In drie uur rijd je naar het noorden van het land.’

Onder e-commerce platforms zijn interessante verschuivingen gaande. ‘Shopify is met wat aanvullend ontwikkelwerk vaak passend voor jouw webshop. Je ziet dat ze nu ook nichemarkten aanboren, zo hebben ze ID%T als klant binnengehaald voor evenementen.’

Magento zit tegenwoordig bij Adobe en is met name aantrekkelijk voor grote bedrijven vanwege de hogere kosten. Aan de andere kant lijkt Magneto open source in zijn kracht te komen. ‘Dat heeft Adobe aan de ontwikkelgemeenschap gegeven.’

Mangel signaleert ook nieuwe spelers. ‘Optimizely is zeker geen nieuwe partij, maar is recent ook in e-commerce begonnen voor zowel B2B als B2C. Akinon is een Turkse aanbieder actief in het Midden Oosten die vooral oplossingen biedt voor marktplaatsen, wat interessant zou kunnen zijn voor het MKB. Ze hebben onlangs hun hoofdkantoor verplaatst naar Nederland om ook echt de Europese markt te bedienen. Die nieuwe partijen kunnen ervoor zorgen dat je in de toekomst meer specialisten krijgt, met name in B2B.’

De belangrijkste trends? ‘Vooral mobiel, dat is natuurlijk een tijd gaande, maar als iets op TikTok wordt getoond wat je wilt kopen, wil je om te bestellen en te betalen niet meer switchen naar je laptop, maar dat mobiel afwikkelen. AI is een andere voor de hand liggende tool die in toenemende mate voor personalisatie wordt ingezet.’

De video Trends en ontwikkelingen in de e-commerce platforms van 2024 is na registratie gratis te bekijken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond