Deel dit artikel
-

(Emerce TV) ‘We zijn met AkzoNobel digitale steentjes in het water aan het gooien’

Verf- en coatingspecialist AkzoNobel is aan het transformeren. Aan Joris Vollebergh en zijn team de taak om de interne processen zoveel mogelijk te digitaliseren. Met negen business units in liefst 135 verschillende landen en een grote variëteit aan klanten (van kleine distributeurs tot AirBus en IKEA) is dat best een uitdaging, vertelt Vollebergh bij Emerce TV.

De omslag is er grotendeels gekomen door COVID. ‘Je ziet op demografisch gebied eigenlijk een vergrijzing ontstaan. Binnen vijf jaar gaat een groot deel van onze zakelijke klanten met pensioen, wel zo’n dertig procent. En wat wordt aangevuld is allemaal na 2000 geboren,’ zegt Vollebergh. ‘Nou dan weet je één ding, die zijn digitaal onderlegd en die zul je op een andere manier tegemoet moeten komen. Terwijl het in het verleden zo was dat account managers op bezoek kwamen.’

AkzoNobel levert maar in geringe mate aan de eindconsument. Het zakelijke klantendeel is veel groter. Daaronder bevinden zich schilders, maar ook heel grote klanten, zoals IKEA of Boeing.

En ook Akzo Nobel wil zoals veel bedrijven een ervaring bieden die klanten bij B2C gewend zijn. Klanten willen zelf kunnen bestellen. Ze moeten informatie kunnen vinden zonder een expert te hoeven bellen. En het moet op elk moment, ook als de klant onderweg is.

De eindconsument wil AkzoNobel vooral kunnen inspireren. Zij kunnen bijvoorbeeld een foto van hun kamer uploaden als hij deze willen schilderen. Hij of zij krijgt dan een aantal kleursuggesties te zien. Daarbij zal in de toekomst zowel augmented reality als AI worden ingezet.

Voor grote klanten zoals Boeing gaat AkzoNobel zover dat met drones het vliegtuig wordt bekeken om vast te stellen welke gedeelten geschilderd moeten worden. Dat moet leiden tot meer duurzame toepassingen.

AkzoNobel doet dit soort dingen in kleine stappen. ‘Wij zijn op dit moment steentjes in de vijver aan het gooien in plaats van één hele grote steen, om een golfbeweging in gang te zetten.’

In dezelfde serie Innovaties in B2B commerce vertelt Reinier Molenaar over de B2B-marketplace Hectool. Het gloednieuwe B2B e-commerce platform werd in maart officieel gelanceerd tijdens de TechniShow in Utrecht. Het platform biedt een geïntegreerde marktplaats voor zowel kopers als verkopers van machineonderdelen en fabrieksuitrusting.

‘Onze markt mist een platform zoals Hectool,’ zegt opricbter Molenaar. ‘We verbinden vraag en aanbod op een manier die voorheen onmogelijk was, waardoor het kopen en verkopen van industriële onderdelen zo eenvoudig wordt als een klik op de knop.’

De video In 135 landen digitaal het hart van de klant winnen, zo doet AkzoNobel dat kan hier worden bekeken. De video B2B-marketplace Hectool is AI-native: ‘Bij elke feature vragen we ons af, kan dit met AI? is hier te zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond