Emerce Update Voice: ‘Hoe klinkt je bedrijf?’
De Nederlandse versie van Google Assistent is in een recordtijd geadopteerd. Nederland versloeg daarmee Duitsland. Dat vertelde Rutger Zonneveld van Google gisteren op Emerce Update Voice in Amsterdam.
Details kon Zonneveld helaas niet delen. Zo kon hij ook niets zeggen over het aantal in Nederland verkochte Google Home luidsprekers. Google verscheepte in het vierde kwartaal wereldwijd 11,5 miljoen exemplaren en heeft een marktaandeel van 30 procent.
Voice is als een kind dat nog maar net heeft leren opstaan. Zoveel werd duidelijk tijdens de presentaties gisteren in bedrijvengebouw B. Amsterdam. Verschillende Nederlandse bedrijven experimenteren ermee, maar een sluitende businesscase was nog niet gevonden, zo moest Joeri Nortier van FD/BNR onmiddellijk toegeven. Dat is in zoverre lastig dat niet alle middelen voor ontwikkeling kunnen worden aangewend. BNR gebruikt stemtechnologie momenteel vooral om zijn groeiende podcastbibliotheek te ontsluiten. Nortier ziet wel toepassingen voor de auto, ‘daar zitten veel van onze luisteraars’.
Aansluitend bij de merkcampagne Met liefde lanceerde matrassenkoning Auping najaar 2018 een verhaaltje voor het slapengaan voor Google Home. Het bed is naast de plek waar je slaapt ook een plek om te praten, te troosten, te relaxen en voor veel gezinnen ook om samen een verhaaltje te lezen voor het slapengaan, zo redeneerde het Deventer bedrijf.
Door hardop ‘Hey Google, praat met Auping bedtijdverhaal’ te zeggen kan de gebruiker de Google Home-speaker vragen om een verhaaltje te vertellen. Tijdens het voorlezen van Bram en het magische bed, ingesproken door Birgit Schuurman, vraagt de speaker de luisteraars om actief mee te doen. De verhalen zijn zo’n 4000 keer opgevraagd, vertelde Ine Stultjens van Royal Auping. “We gaan er zeker mee verder, we zien een duidelijke meerwaarde.”
Rabobankklanten kunnen sinds juli 2018 met hun stem hun banksaldo opvragen en een budget instellen met de Rabo Assistent. De Rabo Assistent activeren kan door de Google Assistent te openen en ‘Oké Google, praat met Rabobank’ in te spreken. Daarna koppelt de gebruiker zijn Rabobankrekening aan de Google Assistent om aan de slag te gaan. Nieuwe functies worden de komende tijd uitgerold.
Bij de ontwikkeling waren uiteindelijk flink wat mensen betrokken, vertelde Daan Gönning namens de Rabobank. Vooral privacy was een uitdaging. Google slaat de gegevens niet op, maar kan deze alleen in beeld brengen en uitspreken via de Google Assistent. Het bedrijf heeft geen toegang tot betaalrekeningen.
Volgens Gönning is de stap om van stemtechnologie gebruik te maken vooral ingegeven door marketingoverwegingen. Men wil Rabo profileren als een slimme bank voor de oprukkende techgeneratie die graag nieuwe dingen uitprobeert. Met 1500 tot 2000 gebruikers is het bereik nog beperkt.
De meeste sprekers waren er niettemin van overtuigd dat stemtechnologie een blijvertje is. “Logisch,” vertelde dagvoorzitter Maarten Lens-FitzGerald. “Het is de manier waarop we als mensen onderling communiceren. Dat gaat sneller dan met muis en toetsenbord.”
Volgens Wessel Roose van SKIM is het dan ook verstandig als bedrijven alvast nadenken over hun aanpak met Voice. Bijvoorbeeld: wat wordt je auditieve identiteit? “Je zult je moeten afvragen hoe je bedrijf klinkt. Intel heeft een herkenbaar geluidje, maar KLM heeft dat niet.”
Foto’s Peter Boer
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond