Emile Muijsson (Stocard): ‘We hoeven ons niet als betaalapp te bewijzen’
Mobiele wallets hangen al een tijd boven de betaalmarkt. Grote jongens worden nauwlettend gevolgd, maar ook klantenkaartapp Stocard zet een eerste stap richting een multifunctionele wallet. Met een voorsprong door het aantal opgebouwde loyaltygebruikers, aldus Emile Muijsson, Country Sales Director Nederland.
Op dit moment functioneert Stocard als een digitale houder voor klantenkaarten van retailers en andere partijen, zoals sportclubs. Een klant hoeft geen fysieke pasjes meer mee te nemen, omdat deze worden ingeladen in de app. Bij gebruik wordt eenvoudig gescand vanaf de smartphone.
Mede omdat Stocard een van de eerste aanbieders was, heeft het in ons land een voorsprong die bijna niet meer in te halen is, meent Muijsson. Hij verwacht dat het aantal gebruikers van de app in Nederland van nu ruim 2,1 miljoen gebruikers zal oplopen tot drie miljoen begin volgend jaar. “Nederlanders zijn ontzettend spaarzaam: waar consumenten wereldwijd negen spaarkaarten hebben, hebben wij er gemiddeld elf.”
Retailapp
Ondanks het flinke bereik heeft Muijsson nog regelmatig discussies met retailers over de vraag of zij niet beter kunnen kiezen voor hun eigen app. De meeste winkeliers willen het liefst een goedlopende eigen app die veel gebruikt wordt, maar dat is erg lastig, stelt de Sales Director. Dat komt deels doordat consumenten niet zoveel apps meer installeren op hun telefoon. “Je kan consumenten indelen in drie groepen: zeer loyaal, gemiddeld en totaal niet loyaal. Alleen de zeer loyale mensen willen de app van een retailer, maar ook dan zijn ze vaak niet echt actief”, aldus Muijsson. “Bij ons heb je een groot bereik op de app. Daarnaast hebben wij ook data en inzichten van onze gebruikers buiten de eigen winkel.”
Op basis van die data geeft Stocard een aantal advertentieopties aan retailers. “Doordat wij weten welk type mensen welke kaarten gebruikt, krijgen we inzicht in de gebruiker en kunnen we goed segmenteren. Ook kunnen wij met geofencing kijken waar mensen zich vaak begeven.” Zo kan je segmenteren per doelgroep of zelfs gepersonaliseerd adverteren.
Daarnaast toont Stocard advertenties in de app, waaronder foldermateriaal. Als pdf dan wel als carrousel. Waar het voor veel marketeers moeilijk te monitoren is wat offline campagnes precies opleveren aan conversie, helpt Stocard hierbij, vertelt Muijsson. “Offline attributie is per campagne zichtbaar en als er een koppeling plaatsvindt met het CRM van een retailer zijn er zelfs nog meer inzichten. Komen er inderdaad meer klanten naar de winkel na een goede aanbieding? Waarbij je kunt benchmarken met concurrenten.”
Push
Hoewel Stocard is begonnen als loyalityapp komt het bedrijf dit jaar met een functie waarin mobiele betalingen verwerkt zijn. “Wat ik hierover kan zeggen, is dat het in gebruik een hele makkelijke oplossing wordt die overal is te gebruiken waar creditcards worden geaccepteerd.”
Op die manier krijgt het bedrijf direct inzicht in de besteding die een consument doet in combinatie met zijn klantenkaart. Een koppeling die tot die tijd nog niet mogelijk is. “Die data is veel waard.”
Met deze nieuwe functie mengt Stocard zich in de strijd om de digitale portemonnee. Het bedrijf zal na de start in één Europees land snel uitrollen naar meerdere landen op ons continent, meldt Muijsson. Hij verwacht dat in Nederland dit jaar de grote omslag gaat komen. Mede door de push van techgiganten. Toch maakt hij zich geen zorgen: “Wij zijn niet gestart als een betaalapp, dus daarin hoeven we ons niet te bewijzen. Ik denk dat we er allemaal van profiteren dat mensen meer bekend worden met betalen via de smartphone en deze meer taken van de ouderwetse portemonnee gaat overnemen. Vooral retailers hebben daar alleen maar baat bij.”
* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).
Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond