‘Expedia en Booking gaan Airbnb verslaan’
De verhuur van privé-accommodaties zal in 2018 bijna 20 procent van de totale hospitalitymarkt uitmaken. Dit voorspelt financieel analist Susquehanna International Group (SIG).
Dat betekent dat reizigers in 2018 106 miljard dollar zullen uitgeven aan alternatieve accommodaties via sites als Airbnb en HomeAway. In totaal is de verblijfsmarkt dan goed voor 555 miljard dollar, aldus SIG op de nieuwssite Tnooz.
In 2014 was het marktaandeel van privé-accommodaties 16 procent (69 miljard dollar) en in 2016 18 procent (88 miljard dollar). Er is dus sprake van gestage groei.
Volgens SIG zullen vooral de online reisagenten Priceline en Expedia daarvan profiteren via hun dochterondernemingen, respectievelijk Booking.com en HomeAway.
Expedia zal de inventaris van HomeAway beschikbaar maken op de eigen site en via Hotels.com en Venere. Dat betekent dat er niet meer met een abonnementen- maar met een transactiemodel zal worden gewerkt. De accommodaties worden bovendien direct boekbaar in plaats van dat er eerst een mailcorrespondentie met de eigenaar moet worden gevoerd. SIG verwacht daardoor een flinke impuls in het aantal boekingen.
Booking.com is ook bezig met het direct boekbaar te maken van particuliere vakantiewoningen en –appartementen. Dat zal volgens SIG een positieve impuls geven aan het marktaandeel. De analist verwacht dat Expedia 18 procent van de privé-accommodatiemarkt in handen zal krijgen en Priceline 11 procent.
Airbnb heeft in 2016 naar schatting 13 miljard dollar omgezet.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Olaf
Interessante cijfers.
Uit de cijfers maak ik op dat Airbnb in 2016 dus een marktaandeel had van 15%. Lijkt mij meer dan de voorspelde 11% voor Priceline.
Daarnaast heeft Airbnb dit dus sinds de oprichting in 2008 voor elkaar gekregen. Prestatie van formaat en ik zie geen reden of argumenten in het artikel waarom dat niet verder zou groeien.
Ik kan de titel van dit artikel dus niet helemaal rijmen met de inhoud ervan…
Tirso
Ben het met Olaf eens, het artikel heeft geen raakvlak met de titel.
M.
Merk sowieso dat het aanbod op AirBNB steeds duurder wordt. Jarenlang heb ik al mijn citytrips via AirBNB geboekt, maar nu recentelijk voor het eerst weer ‘terug’-geswitcht naar Expedia omdat daar betere prijs-kwaliteit te vinden was. Natuurlijk ook (naast stijgende AirBNB prijzen) te danken aan het hotelwezen dat nu toch eindelijk lijkt te begrijpen dat een flinke portie operational excellence een concurrerende propositie tegenover AirBNB kan zetten.