Facebook omarmt alsnog pre-roll reclames
Facebook is kennelijk door de knieën van adverteerders gegaan, want het gaat in navolging van YouTube starten met pre-roll advertenties, oftewel advertenties die voorafgaan aan de eigenlijke video.
Vooralsnog gaat het om reclames die niet langer dan zes seconden duren en te vinden zijn in Watch, het videoplatform dat moet concurreren met YouTube en momenteel alleen in de VS beschikbaar is. Facebook geeft gebruikers een gepersonaliseerde Watch-pagina, met aanbevelingen en shows die door vrienden zijn bekeken.
De video’s in Watch werden al wel onderbroken door zogenoemde midroll advertenties, ook al zo’n formaat dat Facebook aanvankelijk niet wilde adopteren. Pre-rolls worden eerst experimenteel aangeboden.
Er komen voorlopig geen reclames voor video’s op de tijdlijn van gebruikers, want dat is een passief medium, en Facebook vreest dat niemand dan meer gaat kijken. Al erkent woordvoerder Tony Haile dat het formaat het meeste advertentiegeld binnensleept. In juli verklaarde CEO Mark Zuckerberg echter nog dat ‘we geen pre-roll model nodig hebben’.
Facebook heeft de juiste formule nog niet gevonden. Sommige adverteerders waren volgens AdAge niet tevreden over de prestaties van midroll advertenties. En uitgevers zijn bang dat advertenties kijkers wegjagen, zo zouden er al diverse klachten zijn binnengekomen. Volgens Facebook zelfs wordt 70 procent van deze video’s uitgekeken.
Facebook staat overigens op het punt om zijn Watch programmering aantrekkelijker te maken. Met Business Insider, Hearst, Tastemade, Refinery29 en Group Nine zijn reeds contentcontracten getekend.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond