Franse tv-bedrijf Canal+ krijgt eigen beursnotering

Vivendi is van plan om zijn Franse tv-bedrijf Canal+ in Londen naar de beurs te brengen. Dit omdat het dochterbedrijf zich steeds internationaler profileert. Zo zijn er onderhandelingen gaande om het Afrikaanse Multichoice op te kopen voor 2,2 miljard euro.
Canal Plus was in het eerste half jaar goed voor ruim 3 miljard euro omzet, 4,6 procent meer dan een jaar eerder.
Reclamepoot Havas realiseerde in de afgelopen zes maanden 1,3 miljard euro, 3,4 procent meer dan een jaar eerder. Dat kwam mede door acquisities als ncommon Creative Studio, Eprofessional, Shortcut en Ledger Bennett.
Gameloft realiseerde 132 miljoen euro omzet, including, waarvan 71 miljoen voor rekening kwam van mobiele games. Disney Dreamlight Valley, Asphalt 9: Legends, Disney Magic Kingdoms, March of Empires en Disney Speedstorm represented zorgden voor 60 procent van de opbrengsten.
De totale groep zette in de eerste helft van 2024 ruim 9 miljard euro om. EBITDA kwam uit op 619 miljoen en de nettowinst 329 miljoen (pdf).
Woensdag werden ook de cijfers gepubliceerd van UMG (Universal Music), het platenlabel achter onder meer hitzangeres Taylor Swift, waarin Vivendi participeert. De opbrengsten vielen sterk tegen, onder meer vanwege de veel grotere uitkering van royalty’s aan artiesten dan werd verwacht.De inkomsten uit het streamen van liedjes en videoclips op platforms als Spotify en YouTube daalden met bijna 4 procent.
In een gesprek met analisten kondigde Universal ook het einde aan van de samenwerking met Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Er zullen geen videoclips van Universal-artiesten meer getoond worden.
Op de beurs in Amsterdam werd UMG donderdag hard afgestraft. De koers van het platenlabel raakte dook bijna 30 procent omlaag naar 20,62 euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond