Deel dit artikel
-

Gezonde groei voor Roblox

Het virtuele platform Roblox zag het aantal gebruikers in het eerste kwartaal sterk toenemen en realiseerde daarmee ook een hogere omzet. Die groeide met 22 procent naar 801 miljoen dollar. De bruto boekingen namen met 19,4 procent toe, namelijk 923 miljoen dollar. Onder de streep noteerde het Amerikaanse bedrijf een groter verlies van 271 miljoen (pdf).

Roblox heeft inmiddels een verbluffende 77 miljoen gebruikers, toegewijde fans, meest tieners, dankzij het brede aanbod van simulaties en avonturenspellen tot eigen ontwikkelde games. De grootste hits zijn Adopt me! (huisdierensimulator), Brookhaven RP (functionerende virtuele stad) en Tower of Hell.

Beleggers zijn echter minder onder de indruk van de prestaties van het bedrijf. Het aandeel is van 130 dollar is in de loop der tijd gedaald tot 45 dollar. Het bedrijf kampt met hoge operationele kosten en moet tegelijkertijd een snelle groei volhouden.

De fans gebruiken het platform gemiddeld 2,5 uur per dag – en die aantallen blijven groeien. Ongeveer de helft van de Amerikaanse jongeren, in de leeftijd van 12 tot 17 jaar, gebruikt Roblox maandelijks; en ook in Azië neemt het aantal gebruikers verder toe.

Vorige week kondigde het bedrijf aan dat het ‘meeslepende videoadvertenties’ zal tonen aan spelers ouder dan 13 jaar. De aandelenkoers van Roblox is sinds die aankondiging een beetje gestegen.

Merken hebben ook een groeiende interesse in Roblox, waaronder Ralph Lauren, Nike, Crocs en Lego.

In februari introduceerde Roblox een AI-chatbot waarmee gebruikers in realtime met elkaar kunnen communiceren, ongeacht welke taal ze spreken. De tool werkt in 16 talen.

Concurrentie komt van Epic Games’ Fortnite, en de Unreal Editor for Fortnite (UEFN), een tool waarmee makers ervaringen kunnen bouwen en deze rechtstreeks in Fortnite kunnen plaatsen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond