Golfportal Leadingcourses: ‘Marktleider in Europa’
Onbekend bij het algemene publiek, maar ondertussen onmisbaar voor de actieve golfspeler is het reviewportal Leadingscourses.com uit Utrecht. Het bedrijf bereidt zich voor op de komende concurrentiestrijd met de niet-Europese giganten die komen en doet dat vanuit de positie als lokaal marktleider.
“Ik mag wel zeggen dat we ondertussen marktleider zijn in Europa met een kleine vierhonderdduizend bezoekers per maand, een jaarlijkse groei van vijftig à zeventig procent en 350.000 recensies van golfbanen”, vertelt een van de oprichters van Leadingcourses.com, Jeroen Korving.
Net als bij andere recensiesites geldt ook hier: hoe meer recensies, hoe meer bezoekers voor de site, die op hun beurt ook weer recensies kunnen achterlaten. Maar hoe luxe die situatie ook lijkt, Korving en zijn team van twaalf man kunnen niet ontspannen achterover leunen. “De golfsport staat online nog steeds enorm in de kinderschoenen, maar de Amerikaanse marktleiders op ons gebied komen wel naar Europa. Die zien de marktkansen. Ook in Europa zelf en vanuit Azië zijn er kapers op de kust. De vraag is wie het spel wint, dat nu pas echt begint.”
Bij marktplaatsen, zoekmachines en ook recensiesites geldt dat er maar plek is voor één tot twee spelers. Daaronder is geen ruimte. De Nederlanders ruiken hun kansen en investeren komend jaar fors in de vernieuwing van het platform, zowel voor als achter de schermen. De ambitie is over vijf jaar ook wereldwijd marktleider te zijn. “Iedere golfer in de wereld zou ons als startpunt moeten nemen bij het boeken van een golftrip”, aldus Korving.
“Ook golfbaanmanagers van bestemmingslanden hebben door dat internet belangrijk is en de reputatie die je online hebt. Wat dat betreft zie je een kentering, maar de houding van sommige golfbaanmanagers – zeker in bepaalde Noordelijke landen – is nog steeds behoorlijk bedroevend op dit punt.” Opmerkelijk, omdat zeker de fanatiekere golfpspeler zonder moeite het vliegtuig pakt met vrienden of echtgenoot en, soms, kinderen om in het buitenland golfbanen te kunnen spelen. In de landen zoals Spanje en Portugal waar golftoerisme groot is begrijpen ze overigens prima hoe ze het best gebruiken kunnen maken van onze diensten.
Golfbanen die op Leadingcourses.com staan kunnen hun starttijden, vergelijkbaar met een tafel in een restaurant, via de site aan de man brengen. In principe is deze service gratis. In Spanje is Leadingcourses.com net gestart met het aanbieden van het online realtime boeken van deze starttijden. Zowel de club en de golfer zijn dan zeker dat de boeking doorgaat. Hiervoor ontvangt de site een kleine commissie. Bezoekers kunnen ook hotels in de buurt van een golfbaan vinden. Daarvoor ontvangt het portal een kickback van Booking.com voor hotelreserveringen.
Het bedrijf verdient daarnaast geld met de verkoop van abonnementen aan golfbanen. Op Yelp-achtige wijze beheren en optimaliseren ze op het portal hun bedrijfspagina en krijgen statistieken te zien die zicht geven op de houding van de consument over hun baan.
“Het toekomstig verdienmodel zit ná de reviews, dus nadat we onze gebruikers hebben geholpen. Van alle leden hebben we gebruikersprofielen die we in de nabije toekomst zullen gebruiken om hen beter van dienst te zijn, te inspireren en om aanbevelingen te doen. We investeren in het doorontwikkelen van ons platform richting een soort Airbnb of Netflix voor de golfwereld.” De app en site moeten alles bieden, liefst zo gepersonaliseerd mogelijk, wat de golfer kan wensen. “Minder een vergelijken en meer een boekingstool met een slimme engine voor reizen en golfbanen.”
“Wij worden geen traditionele touroperator, we faciliteren individuele boekingen en proberen mensen ook te helpen met interessante zaken om de reis heen. Mensen die iets meer willen dan een standaard pakket of het zoveelste rondje bij een baan, plaats of hotel.”
Om de plannen te realiseren gaan de digitale fundamenten binnenkort op de schop. De voorkant wordt losgekoppeld van de achterkant. De backend is de basis waarmee, via API’s, de site en app apart kunnen worden bediend. De app kan andere functies krijgen dan de site. Per kanaal wordt het nuttigste design gekozen. De volgende designfase wordt naar verwachting bereikt binnen één jaar.
Onlangs werd, in samenwerking met bureau Oneshoe, een mobiele app op de markt gezet. Op basis van React Native. Mobiele gebruikers registreren zich makkelijker, wat de drempel verlaagt voor recensies en nieuwe boekingen van starttijden op banen. “Voor gebruikers is de app sneller in het zoeken en boeken van banen en het navigeren naar de daadwerkelijke bestemming. En je nodigt er vrienden makkelijker mee uit om mee te gaan.”
Met commercials op Ziggo Sport wordt de app tijdens belangrijke golftoernooien gepromoot. De app is beschikbaar in negen talen, voor iOS en Android en voor zowel mobiele telefoons als tablets.
Over de financiële kant van het bedrijf laat Korving zich niet uit, behalve: “we hebben al verschillende financieringsrondes doorlopen.”
Foto: The-JMG (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond