Google stelt nieuwe cookiemelding in Chrome uit, adverteerders kunnen voorlopig doorgaan

Google zal voorlopig geen nieuwe melding tonen aan Chrome-gebruikers over het gebruik van cookies van derden. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. Hierdoor kunnen advertentiebedrijven hun huidige methoden voor gerichte advertenties blijven gebruiken in de populairste webbrowser ter wereld.
Het besluit betekent een opvallende koerswijziging ten opzichte van het beleid dat Google nog in juli vorig jaar aankondigde. Destijds beloofde het bedrijf gebruikers meer controle en transparantie te geven door middel van een nieuw keuzescherm waarin zij expliciet toestemming konden geven voor tracking door adverteerders.
Die plannen zijn nu voorlopig van tafel, wat volgens vakblad Digiday ongetwijfeld voor onrust zal zorgen in de digitale advertentie-industrie.
De aankondiging komt kort nadat Google door een Amerikaanse rechter schuldig werd bevonden aan het misbruiken van zijn dominante positie in de markt voor online advertentietechnologie.
Volgens Google is het besluit om de introductie van de cookiemelding uit te stellen genomen na gesprekken met partijen uit de sector. ‘Het is duidelijk dat er uiteenlopende visies zijn op veranderingen die impact hebben op het gebruik van cookies van derden,’ aldus het bedrijf.
Volgens Anthony Chavez, vice-president bij het Privacy Sandbox-project van Google, moeten gesprekken leiden tot een nieuwe routekaart voor het ontwikkelen van privacyvriendelijke advertentietechnologieën.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond