Half miljoen voor internationalisering Vonq
Ondernemers Michiel Muller, Wobbe Storms en Joost van der Klooster nemen een belang in de Rotterdamse recruitmentspecialist Vonq. Het nieuwe kapitaal wordt gebruikt voor de internationale uitrol van Qandidate.com.
Momenteel bouwen de techneuten aan de Westblaak aan Qandidate, een nieuw selfservice systeem voor recruiters. Het is gebaseerd op Vonqs bestaande systeem, met het verschil dat het gratis wordt en voor iedereen in binnen- en buitenland beschikbaar.
In jargon gaat het om: een internationaal web based self service applicant trackingsystem (ATS) met een ingebouwde webshop. Praktisch: een systeem waarmee vacatures kunnen worden geplaatst op Nederlandse en internationale nichesites, vacaturesites en social media. Het bedrijf dat de vacature plaatst kan op Google Analytics-achtige wijze het rendement van die plaatsing volgen.
Voorbeeld van de interface vanuit het perspectief van Layar, dat een junior controler zoekt:
Tot de 51 klanten die het nieuwe systeem al gebruiken behoren ook: Center Parcs, Maersk, Samskip, Nespresso, Allianz en Weight Watchers.
Het ATS Qandidate.com is gratis te gebruiken. De media(-inzet) in de ingebouwde webshop kost geld. Bedrijven die personeel zoeken, kunnen daar bereik kopen. Op basis van Vonqs marktkennis en statistieken kunnen bedrijven een advies krijgen over waar, wanneer ze hoe lang een vacature moeten plaatsen voor het beste resultaat.
Remy Verhoeven, die met campagnons Tycho van Paassen en Wouter Goedhart de onderneming in 2006 oprichtte, zegt hiermee een nieuw segment aan te boren.
Tot op heden werden Vonqs plaatsingsdiensten vooral door grote en internationale instanties gebruikt. “Voor het MKB past het selfservicemodel ons het best, omdat het een bewerkelijke markt is.”
De investering van Muller, Storms en Van der Klooster is bedoeld om de technische ontwikkeling en marketing van Qandidate.com te versnellen. “Tijd is onze grootste tegenstander. We hebben het idee dat we aan de vooravond van een groeisprong staan. Om dat te realiseren moet je opschalen. Iemand als Michiel Muller snapt hoe je dat doet vanuit zijn verleden met Tango en Route Mobiel.”
Muller en Van der Klooster investeerden samen eerder in de digitale fashionprojecten Vault79 en Fashiolista. Storms investeerde ook in Fashiolista, maar niet in Vault79.
Vonq had de technische realisatie van Qandidate.com in principe zelf kunnen financieren, maar de nieuwe aandeelhouders en leden van de Raad van Advies openen deuren op internationaal niveau. “De Raad van Advies bestaat sinds drie weken en we hebben nu al op hoog niveau gesprekken.”
Naast Muller zit ook Marc Duijndam in de Raad van Advies.
Verhoeven: “We zitten fysiek in Londen en zijn vanuit Nederland actief in België en Duitsland. Er wordt nu gewerkt aan een Duitse vertaling. Qandidate.com wordt als het ware voor de troepen uitgestuurd. Eerst digitaal present en bekend worden. Daarna kunnen we met de webshop het concept van Vonq introduceren.”
Foto: Hey Paul Studios (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Fried Broekhof
Goed gedaan mannen! Qandidate.com kan voor de echte doorbraak zorgen, internationaal.