Helft nieuwe Netflix-klanten heeft ‘reclame-abo’
De digitale mediaconsument wil wel Netflix, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.
Dat aantal groeide bovendien van kwartaal op kwartaal met 35 procent.
Deze nieuwe abonnementsvorm, goedkoper maar met reclameblokken dus, is vooralsnog in de VS beschikbaar. Voor eind 2024 komt het ook in Canada beschikbaar en in 2025 in meer landen. Welke dat zijn, dat benoemt de streamingdienst niet bij de publicatie van de kwartaalcijfers zojuist.
De reclame-omzet is ook nog niet echt noemenswaardig. Pas in de loop van 2025 verwacht Netflix dat het in de VS kritische massa realiseert richting adverteerders. Het volume (display-aanbod) is er wel, de vraag nog niet. Pas als de vraag aantrekt, kan de reclame-omzet een van de drijvers achter omzetgroei worden.
Het aantal abonnees steeg afgelopen kwartaal met 14,4 procent tot 283 miljoen. De omzet groeide met vijftien procent tot 9,8 miljard en de nettowinst steeg met bijna de helft tot 2,4 miljard dollar. Geen reden tot zorg dus in financieel opzicht, maar het reclameproduct is dan ook bedoeld met het oog op langere termijn. Voor Netflix om op prijs te kunnen concurreren met andere streamingdiensten.
In Europa en het Midden-Oosten toont Netflix 15 procent omzetgroei. Hier heeft het ook meer abonnees (96 miljoen) dan op de thuismarkt Noord-Amerika (85 miljoen).
Beleggers reageren positief op de cijfers en belonen het aandeel in de handel nabeurs met een stijging van 3,4 procent tot 711 dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond